Броят на хибридните автомобили в автосалоните и по улиците нараства всяка година, но голям брой потребители все още имат само приблизителна представа за тяхната същност. Ето защо ще се опитаме да обясним основните неща свързани с хибридите.
Хибридният автомобил е превозно средство с агрегат, който съчетава няколко вида източници на механична енергия.
В България (и в света като цяло) се продават само серийни хибридни автомобили с комбинация от бензин (понякога дизел - Mercedes и BMW) и електрически двигатели. Но има разлика между тях: двигателят с вътрешно горене и електродвигателят могат да се активират по различни начини.
Предимства и недостатъци на хибридите
Плюсове:
Плавно движение при ниска скорост
Икономия на гориво (в сравнение с чист двигател с вътрешно горене)
Възможност за движение на електротяга (не при всички)
Минуси:
Висока цена
Скъпо обслужване
Изисквания за качество на услугата
Припомняме, че хибридните автомобили, грубо казано, по същество са междинен вариант на етапа на прехода към електромобилите - докато тяговите акумулатори не бъдат усъвършенствани до степен, че електротягата може да управлява автомобила без „застраховка“ от конвенционален бензинов (дизелов) двигател.
Пълен хибрид - FHEV (Full hybrid)
Той има достатъчно мощен двигател с вътрешно горене, а също и самодостатъчно електрическо задвижване, което предава мощността си на колелата или последователно, или едновременно.
Президентът на Тoyota предупреди за голяма опасност свързана с електромобилите
Важен знак, че автомобилът има пълноценен хибриден агрегат, е способността му да кара поне няколко километра само с електрическо задвижване. Това означава, че машината има достатъчно голяма (голям капацитет) тягова батерия и електрически мотор с достатъчна мощност и система за охлаждане.
Презареждащ хибрид - PHEV (Plug-in Hybrid)
Смятан е за един от най-полезните хибриди - такава кола може да се движи на няколко десетки километра като електромобил. Това означава, че след зареждане на батерията през нощта у дома, собственикът може да шофира сутрин до работа на електрическото задвижване. И ако има възможност за зареждане на батерията по време на работа, тогава той ще се прибере и вкъщи на електрическа тяга.
Най-евтиният електромобил за $4 000 стана още по-добър СНИМКИ
А за по-дълги пътувания - за уикенда, до лятна вила, колата автоматично ще свърже двигателя с вътрешно горене, който ще започне да презарежда батерията или да задвижва колелата. От техническа гледна точка, PHEV хибридът е подобен на пълния FHEV хибрид, но PHEV е значително по-скъп поради големия си капацитет на батерията.
Мек хибрид Mild-Hybrid
Електрическото задвижване на този хибрид е много по-просто от това на другите видове. Определено основният двигател за него е двигателят с вътрешно горене, а малкият електродвигател е спомагателен, електрониката го активира, когато се изисква голяма мощност от силовия агрегат - при динамично ускорение, изпреварване и други подобни.
Тяговата батерия при меките хибриди е доста малка, едно зареждане е достатъчно само за няколко енергични ускорения. Зарежда се при рекуперация при спиране и като цяло забавяне на автомобила. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!