Колкото повече километри има една кола и повече време е използвана, толкова повече проблеми има и толкова по-скъпа става по-нататъшната й поддръжка. И така, при какъв пробег се появяват първите сериозни проблеми?
Автомобилът постоянно иска пари за поддръжка - гориво, застраховка, планова поддръжка, непланирани повреди, автомивки, повреди, глоби и други подобни. Освен това с течение на времето и пробега автомобилът става по-евтин - стойността му бързо намалява, дори и да не го използвате.
Ако амортизацията, горивото, планираната поддръжка и застраховката са относително лесни за изчисляване, тогава при непланирани повреди ситуацията е малко по-сложна.
Тук не е лесно да се изчислят разходите, защото има по-надеждни и по-малко надеждни автомобили. Освен това резервните части за някои коли са по-скъпи, а за други по-евтини. Все пак ще се опитаме да обобщим.
30-40 хиляди километра пробег
Обикновено при този пробег шофьорите с доста активен стил на шофиране износват накладките. Освен това, ако говорим за модерни високотехнологични автомобили, тогава, като правило, както предните, така и задните накладки са износени.
Цената на спирачните накладки варира. Например за старо Renault Megane накладките струват 25-40 лв, а за Audi RS Q7 цената на комплект накладки от 500 лв е нормална.
Връзките на стабилизатора на много автомобили имат подобен ресурс. Те „вървят“ в зависимост от качеството на пътищата. Характерен признак за повреда на тази част е почукващ звук при движение по неравни повърхности. Цените на такива части за окачване са ниски дори за скъпи автомобили.
60-80 хиляди километра пробег
При този пробег при някои автомобили вече е дошло времето за „голяма профилактика“, при която се сменят ремъци, ролки, помпи, охладителна и спирачна течност. Цената на такава поддръжка може да варира от 250-300 лв за бюджетни автомобили до 1000-2000 хиляди лв за премиум автомобили.
Освен това при този пробег вторият комплект спирачни накладки обикновено се сменя и стабилизиращите връзки трябва да се сменят втори път. Ако колата се експлоатира по много лоши пътища, тогава е време да смените втулките на стабилизатора и сайлънт блоковете на лостовете. В повечето случаи това не са много скъпи части, дори и при премиум автомобили.
100-120 хиляди километра пробег
След 100 хиляди километра може вече да започнат първите проблеми с двигателите. Изтичането на масло или антифриз не е необичайно за много модели. Възможни са и първите екологични проблеми, особено при дизеловите двигатели Евро 6.
Причината за това е не толкова прекалено сложната конструкция, колкото нискокачественото гориво, което се среща на някои бензиностанции.
Стана ясно дали функцията Старт/Стоп спестява гориво ВИДЕО
При автомобили с ръчна скоростна кутия може да е време да смените съединителя. Примерно толкова издържа тази част при активно шофиране. Ако водачът твърде често обича да „настъпва педала“, тогава дори маховикът на амортисьора може да се наложи да бъде сменен.
Работата по подмяната на съединителя за повечето автомобили в непремиум сегмента се оценява на 400-500 лв в сервизите. Резервните части ще струват малко повече - 700-1000 лв. Ако колата е премиум, цените ще бъдат значително по-високи.
150-180 хиляди километра пробег
Това е пробегът, когато вече могат да започнат първите проблеми със скъпи компоненти и възли. Обикновено кормилната рейка има този експлоатационен живот. В повечето случаи се възстановява и струва 750-1500 лв за обикновени автомобили. За премиум коли цените са по-високи, но не драматично.
При същия пробег амортисьорите на окачването често ще изискват подмяна. Ако за евтини автомобили, които са често срещани по нашите пътища, комплект от четири броя ще струва около 500-750 лв, тогава за първокласни автомобили с най-новите системи за активно окачване цената може лесно да надхвърли 5 000 лв.
200-250 хиляди километра пробег
Такъв пробег вече се счита за доста голям. Повечето автомобилни компоненти вече са към края на експлоатационния си живот. По правило турбината изисква подмяна или възстановяване (от 1000 лв за бюджетния сегмент). Първите проблеми започват с автоматичните трансмисии, чийто ремонт струва от 1500-2000 лв.
При този пробег катализаторите и филтрите за твърди частици вече отказват. Решението на екологичните проблеми може да бъде радикално - премахване на „излишните“ елементи и след това препрограмиране на контролните блокове. Ще струва няколкостотин долара. Или подмяна с нови части и тук сметката е хиляди долари.
Автомобилите се нуждаят от по-честа смяна на маслото в тези специални условия
Двигателите при този пробег вече могат да консумират много масло и изискват поне среден ремонт (смяна на бутални пръстени). Цената на такива операции, дори и за бюджетни автомобили, започва от 1500-2000 хиляди лв. За премиум колите 10-15 хиляди лева е напълно нормална цена.
Повече от 300 хиляди км пробег
Автомобилите с пробег над 300 хиляди километра в много случаи са нецелесъобразни за експлоатация. Цената на ремонта за кратък период от време може да надхвърли цената на самата кола. Надеждността на такива автомобили също е под въпрос - те могат да се развалят по всяко време.
Изключение могат да бъдат автомобилите от „старата школа“, произведени между средата на 80-те и началото на 2000-те. Ако са били добре "гледани", тогава техният пробег може да бъде повече от половин милион километра или повече.
Изводи
За повечето съвременни автомобили пробегът от 300 хиляди е много голям. Той съответства на експлоатационен живот от около 15 години - това е точно ресурсът, който повечето производители на автомобили определят. Разбира се, можете да управлявате колата след това, някои хора го правят, но разходите за такава експлоатация растат бързо.