Много шофьори се притесняват да преминат на автомобили с двигател с турбокомпресор, защото вярват че турбото не е надеждно устройство и това ще се отрази на разходите за поддръжка и експлоатация. Ако говорим за стари коли, тогава това наистина беше отчасти вярно. Но сега ситуацията се промени, като почти всички нови автомобили на пазара са оборудвани с турбо.
Мит №1. Турбо двигателите са ненадеждни
В съвременните двигатели всичко се чупи, не само турбината. Горивните помпи за високо налягане в двигатели с директно впръскване излизат от строя, запалителните бобини също. Ангренажните вериги се разтягат, маслените тръби се запушват, а буталата се разпадат от детонация. Проблемите със самия турбокомпресор обикновено се появяват по-рядко и при по-сериозен пробег. И ако решите да закупите употребяван автомобил, тогава неизправността на турбината може лесно да бъде идентифицирана във всеки сервиз.
Мит №2. Турбо двигателят трябва да се зарежда само с високооктаново гориво
В случай на високопроизводителни двигатели в спортни автомобили, разбира се, това е вярно. Или след така наречения "чип тунинг", когато налягането на усилване се увеличава програмно и се препоръчва използването на гориво с по-високо октаново число, за да се избегне рискът от детонация.
При стандартните турбомотори с невисока мощност няма проблем при използването на стандартен бензин, като използването му дори в по-екстремни условия няма да навреди на двигателя.
Мит №3. Неудобно е да шофирате с турбо двигател
В миналото двигателите с турбокомпресор страдаха от силно нелинеен модел на натрупване на въртящ момент. Отначало при ниски скорости колата не реагира при даване на таз, а след това, когато отработените газове достатъчно завъртан работното колело на турбината, се получава рязък скок в сцеплението.
Това изискваше повишена концентрация от водача - винаги беше необходимо да се поддържа правилната скорост. Но сега е обратното – много широката зона на максималния въртящ момент и високите й стойности при ниски обороти правят возенето по-плавно и по-комфортно.
Мит №4. Турбо двигателят не може да бъде изключен веднага
Преди това лагерите на вала на турбината се охлаждаха само от масло, така че беше необходимо двигателят да работи на празен ход след края на движението на автомобила, тъй ако веднага бъде спрян, маслената помпа също се изключва.
За да не чакат няколко минути след пътуването, много собственици поставяха турбо таймер. Но сега няма нужда от това - турбините в съвременните двигатели имат канали за антифриз, а циркулацията му се осигурява от електрически помпи, които могат да работят автономно.
Мит №5. Турбо двигателят консумира много гориво
Да, преди това мощните двигатели с турбокомпресор страдаха от повишен разход, но оптимизирането на горивните процеси, директното впръскване на горивото и намаляването на обемите на двигателя доведоха до факта, че при нормални режими на шофиране турбо двигателите консумират по правило дори по-малко бензин от атмосферните двигатели с подобна мощност. Това се потвърждава от редица сравнителни тестови шофирания между автомобили с атмосферни мотори и аналозите им с турбо двигатели, пише Актуално ком.