Европейският съюз готви нови правила за старите коли, целта е...

https://auto.blitz.bg/novini/evropeyskiyat-sayuz-gotvi-novi-pravila-za-starite-koli-celta-e Auto.blitz.bg
Европейският съюз готви нови правила за старите коли, целта е...

Когато един автомобил е бракуван, производителите се опитват да дадат нов живот на нейните компоненти. Европа работи все по-усилено, за да насърчи този тип подход (кръговата икономика). И сега има предложение на Европейската комисия за преразглеждане на правилата за излезлите от употреба превозни средства (ELV), които понастоящем се разглеждат от Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.

Асоциацията, представляваща производителите (ACEA), публикува изявление, в което се повтаря как рециклираната пластмаса върху автомобилите може да бъде възможност, но призовава за европейска регулация, която насърчава използването му по реалистични начини, като се вземат предвид свързаните с техническите и екологичните предизвикателства.

Според ACEA рециклираната пластмаса трябва да има същите свойства като оригиналния материал, за да гарантира безопасността и качеството на превозните средства, тъй като в някои случаи може да увеличи теглото на компонентите, което да доведе до по-висок разход на гориво и следователно до по-високи емисии.

През юли 2023 Европейската комисия предложи нов закон за излезлите от употреба превозни средства, който да ги направи по-лесни за разграждане и рециклиране, намаляване на отпадъците и увеличаване на използването на рециклирана пластмаса с цел подкрепа на кръговата икономика.

Предложението в момента се разглежда от Европейския парламент и Съвета и ако бъде одобрено, ще въведе общи правила за всички европейски държави и ще даде възможност на производителите в управлението на превозните средства, след като те вече не могат да се използват.

Основните цели на предложението са:

- Промени в конструкцията на превозните средства: насърчаване на проектирането на превозни средства, които улесняват отстраняването и рециклирането на материали, компоненти и части.

- Рециклирано съдържание на пластмаса: да се изисква най-малко 25% от пластмасата, използвана при производството на превозно средство, да идва от рециклирани материали, от които 25% от излезли от употреба превозни средства.

- Възстановяване на материали: подобряване на възстановяването на критични суровини, пластмаси, стомана и алуминий.

- Разширена отговорност на производителя: да направи производителите финансово отговорни за превозните средства, след като станат отпадъци, като се осигури финансиране за задължителни операции за обработка на превозни средства в края на жизнения цикъл.

- Проследимост на превозните средства: предотвратяване на изчезването на превозните средства чрез по-строги проверки, оперативна съвместимост на националните системи за регистрация и забрана на износа на употребявани превозни средства, които не са подходящи за движение.

- Удължаване на правилата: постепенно разширяване на правилата на ЕС за включване на нови категории превозни средства, като мотоциклети, камиони и автобуси, като се гарантира адекватно третиране в края на жизнения цикъл.

В изявлението си ACEA повторя подкрепата си за прехода към по-кръгова икономика, но призовава новите европейски правила за превозните средства в края на живота да бъдат "реалистични, балансирани и жизнеспособни". Индустрията се опасява, че твърде строгите стандарти могат да подкопаят безопасността на превозните средства, издръжливостта и иновациите.

"Автомобилите остават средно от 9 до 17 години и трябва да бъдат безопасни, високопроизводителни и в една все по-електризирана, дълготрайна индустрия", се казва в документа, в който ACEA също предупреждава да не се затваря пазарът само за рециклирани материали от европейски произход, пише automedia.investor.bg.

Горещи

Коментирай