Спирачните дискове са, строго погледнато, дълготраен консуматив. Обикновено жизненият цикъл на тази част съответства на две смени на спирачните накладки.
Това обаче са средни цифри. Всъщност всичко зависи от стила на шофиране и особеностите на експлоатацията на автомобила.
От какво са направени спирачните дискове?
Голямата част от спирачните дискове е направена от чугун. Чугунът, както се знае, е сплав от желязо с въглерод и други елементи (силиций, манган, сяра, фосфор и др.).
Използването на такъв състав е продиктувано от функционалността. При спиране накладките затягат диска от двете страни, за да забавят автомобила.
На местата на триене температурата съответно се повишава. По този начин химическият състав на чугунената сплав осигурява устойчивост на високи температури, както и рязко охлаждане.
Серийните чугунени спирачни дискове са обикновено проектирани за работа при температури не по-високи от 250 ° C. В същото време на пазара има по-устойчиви и гъвкави аналози, например керамични и композитни дискове, но цените за такива компоненти, които се използват главно в автомобилния спорт, са доста по-високи.
При спортните автомобили перфорираните карбоно-керамични дискове не се деформират дори при нагряване до 1200 ° C.
Причини за екстремно износване
Основният враг на спирачните дискове е рязкото спадане на температурата. Съответно, в риск са автомобилите, чиито спирачни дискове редовно се намират в загрято състояние.
Например, в процеса на агресивно шофиране с често спиране, може бързо да се „запалят“ чугунените спирачни дискове и да достигнат пиковите за тях 300 ° C. Това е свързано със задимяване, което лесно се разпознава от специфичния мирис на метал.
Експерти обявиха шокиращи констатации за шофирането с такива гуми
Друга често срещана причина за прегряване е използването на спирачна система на планински склонове (по-безопасно е да се спира чрез двигателя на по-ниски предавки), заклинващи се направляващи съпорти на спирачната система, неизправен вакуумен усилвател, използване на некачествена спирачна течност, износени или неподходящи спирачни накладки за конкретния модел.
Освен това, предпазителят на спирачния диск не е водоустойчив. Следователно при шофиране през локви, бродове и покрити със сняг участъци водата ще попадне върху горещия спирачен диск и поради рязкото спадане на температурата ще предизвика проблеми.
Как да предотвратим прегряване
С агресивното шофиране и активното спиране по планинските склонове всичко е ясно - ако човек го е грижа за издръжливостта на спирачните механизми, логично е тази практика да се изключи или ограничи.
Освен това редовно закарвайте колата за проверка или пък самостоятелно извършете някои процедури.За целта вдигнете колата с крик и завъртете колелото. Ако има характерно шумолене или скърцане или колелото изпитва затруднения при завъртане, спирачният съпорт най-вероятно е дефектен. Освен това сменявайте спирачните накладки навреме (и дори малко по-рано от планираното време), като същевременно избирате качествени и проверени продукти.
И най-важното, опитайте се да изключите такива ситуации, когато загрятите съпорти на спирачния апарат, накладки и дискове влизат в контакт с вода. Най-малко минимизирайте агресивното шофиране в дъжда и след него. И разбира се колата трябва да се измива по правилен начин. Оставете дисковете да се охладят преди обработката с вода! Мнозина, уви, пренебрегват това просто правило.
Как да идентифицирате проблема
Изкривеният спирачен диск на предните колела се издава чрез вибрации на волана. Биенето на задните дискове се предава на спирачния педал и корпуса. В допълнение към характерните вибрации, визуалната проверка също ще посочи проблема.
Ако дискът е жълт, той редовно се е нагрявал до работна температура 150-280 ° C. Ако е син - това означава, че температурата на употреба е достигнала 300-400 ° С, черен - 500 ° С.
Кои са най-често допусканите шофьорски грешки през зимата
Сериозната деформация също ще се прояви чрез пукнатини, вълнообразна повърхност и дори изкривявания на диска. Неравномерното износване на спирачните дискове също може да провокира наличието на ръжда на диска, което по правило се причинява от продължителен престой на автомобила.
Смяна или заточване
При желание, а също и с голяма остатъчна дебелина на спирачните дискове (това варира за различните модели, като докато допустимата дебелина на спирачния диск е посочена в края му), можете да опитате да им осигурите втори живот. Става въпрос за услуга, която се извършва на специални машини в автосервизи.
Има смисъл да се прибягва до заточване и защото оригиналните заводски части по правило са с по-добро качество от аналозите, които се продават в в специализираните магазини.
Освен това в мрежата можете да намерите много разкази на собствениците на автомобили за това как са заточвали спирачните дискове сами в гаража с помощта на различни средства.
При липсата на професионални умения не препоръчваме заточване на диск в гаража по този начин, особено след като резултатът най-вероятно няма да ви устройва.
Във всеки случай, след заточването, спирачните накладки трябва да бъдат сменени, тъй като комплектът, който е работил с проблемния диск, има недостатъци и ще повреди обработения диск. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!