От края на 80-те години на миналия век инженерите се стремят доколкото е възможно да изравнят разликата между автоматичните и механичните трансмисии.
Един от резултатите от тази дейност е появата на роботизирана механична скоростна кутия, която днес присъства в моделните линии на почти всички големи автомобилни производители.
Какви са предимствата и недостатъците на такава кутия в сравнение с класическия "автоматик"?
Недостатъци и особености на "робота"
Да започнем с конструктивните особености на роботизираната скоростна кутия, която по същество е механична скоростна кутия, но без педала на съединителя. За неговата работа отговаря електрозадвижване, наречено активатор.
За разлика от автоматичната скоростна кутия с хидротрансформатор, конструкцията на роботизираната механична скоростна кутия е много по-опростена и следователно по-евтина за производство. Последното предимство изиграва основна роля в бързото появяване на "роботи" на много евтини модели.
Но както се оказва, производителите малко са прибързали с масовото пускане на такава трансмисия на пазара. Работата е там, че повечето от „роботите“, особено по време на активно шофиране, не осигуряват плавно превключване на предавките, дразнейки водачите с придръпвания и забавяне при смяната на предавките. Не беше постигната и висока надеждност.
Роботизирана трансмисия с двоен съединител
За да подобри плавността на „роботите“, концернът Volkswagen се зае с въвеждането на преселективен „робот“ с два съединителя (DSG) на своите модели в средата на 2000-те. При такива трансмисии четните и нечетните предавки са разположени на отделни валове, оборудвани с индивидуално съединители.
Важни съвети от германски специалисти към собствениците на електромобили
Новият тип скоростна кутия, въпреки че става скъпа за производство, се отървава от бавността на първите „роботи“ и дори успява да осигури на автомобила по-добра динамика на ускорение от версиите с конвенционална механична скоростна кутия.
В бъдеще много водещи производители на автомобили също започнаха да преминават към такива скоростни кутии, като ги поръчват от водещи производители на трансмисии.
И тук първоначално има проблеми с надеждноста на работа, но в сравнение с предишните роботизирани кутии плавноста на работа и скороста на превключване нараства значително.
В потвърждение на това превъзходство отбелязваме, че в момента повечето марки вече са изоставили използването на "роботи" с един съединител и в близко бъдеще подобна трансмисия може да остане само в историята.
Освен по бързина на работа съвременните роботизирани кутии ги превъзхождат по икономичност - те предлагат разход на гориво на нивото на класическа механична кутия.
Трябва да се каже, че роботите с два съединителя са разделени на два вида. По-простите и по-евтини са проектирани за нисък въртящ момент (до 250 Nm) и имат така наречения „сух“ съединител.
А за моделите с по-голяма мощност вече се предлагат „роботи“ с „мокър“ съединител, който е в маслена "вана". Този тип конструкция е способна да се справи със значително по-висок въртящ момент.
Класически "автоматик"
Развитието на този вид трансмисии също не стои неподвижно. Въпреки че много шофьори свързват „класическата“ автоматична скоростна кутия с остарелите четиристепенни трансмисии, които не бързат да превключват скоростите и не се интересуват особено от икономията на гориво.
Всъщност такива скоростни кутии сега се намират само на бюджетни модели и дори тогава доста рядко. По-голямата част от автоматичните скоростни кутии днес имат поне шест скорости и предлагат функция за ръчна смяна на предавките.
Ето как трябва да действат шофьорите, ако попаднат в критична ситуация на аквапланинг
Освен това производителите активно увеличават броя на степените в такива скоростни кутии, за да постигнат по-добра икономичност. Осем и дори еветстепенни трансмисии все повече се появяват на автомобили с цени над средните, а някои марки, като Ford, вече примамват клиенти с автоматични 10 (!) степенни скоростни кутии.
С роботизирани скоростни кутии не се оборудват и истинските всъдеходи, защото тежката офроуд ситуация, продължителните пробуксувания и придръпвания заради рязката промяна на сцеплението на четирите колела с пътя се отразява негативно на продължителността на работата им. Подобни условия на работа не са препоръчителни и за класическите автоматични скоростни трансмисии.
Роботизирана скоростна кутия или автоматик?
Разликата между двете намалява с всяка година. Ако роботизираните скоростни кутии запазят темповете си на развитие и усъвършенстване, като надеждноста им и издръжливоста на работа нарасне и при тежки условия, то класическите автоматични скоростни кутии ще трябва сериозно да отстъпят от позициите си. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!