При използването на газови бутилки за кола изникват 3 основни въпроса:
- какъв е срокът на годност на бутилките с газ пропан;
- какъв е срокът на годност на самия пропан;
- какви са правилата за бракуване на повредени бутилки с пропан?
Срок на годност на бутилки за пропан
Накратко, за тороидалните (с хоризонтална форма) бутилки срокът е 10 години, а за високите (дълги) цилиндрични – 15-20 години. След този период бутилката трябва да се смени с нова. На 5 години, независимо от кой вид е, се подлага на задължителен тест.
Срокът на експлоатация на бутилките с пропан трябва да бъде определен от производителя. Ако в придружаващите документи липсва такава информация, бутилката задължително се сменя след 20 години експлоатация.
Ако бутилката е с обем 50 литра, можете да разберете нейния срок на годност в горния й край. Там има 3 групи цифри: месец и година на производство. Посочено е и времето за първоначално преосвидетелстване - това е извънреден тест след ремонтни дейности, които производителят не може да предвиди.
Между посочените дати има 5 години разлика. Това е планираната честота на изпитване на газови бутилки. Резултатите от следващите тестове се отпечатват директно върху корпуса на бутилката. Пригодността на дадена бутилка може да се прецени само след задълбочено проучване на цялата информация. Ако някои данни са неясни или надписът е механично повреден, бутилката задължително трябва да бъде отстранена и изпратена за ремонт.
Поддръжка на газовата система
При обслужването на самата газова система има редовни задачи, които трябва да се извършват толкова често, колкото при работа с конвенционален двигател с вътрешно горене. Например, на всеки 10 000 км трябва да смените газовия филтър (в съвременните системи има два от тях – за грубо и фино прочистване). Освен това, се препоръчва по-често да се сменя въздушният филтър на двигателя: сместа газ-въздух е по-чувствителна към нейната чистота.
След всеки 40 000 км пробег си струва да проверите стабилността на двигателя и изправността на клапаните на газовата бутилка, както и да се почистят газовите инжектори и да се сменят гумените уплътнения в газопровода.
Особено внимание трябва да се обърне на газовия редуктор. Ако системата не е от най-съвременните, тогава кондензатът, образуван в него, трябва да се източва на всеки 1000-1500 км, а след 40 000 - 50 000 км е по-добре да инсталирате нова мембрана на това устройство.
Веднъж годишно си струва да се извърши пълна проверка на цялото газово оборудване, а газовата бутилка трябва да се подлага на основна проверка всеки две години (за метанови бутилки – задължително на всеки 2-5 години, в зависимост от конструкцията). Това се извършва в специализирани сервизи. Там ще тестват празната бутилка за течове и липса на корозия, пукнатини и повреди, и ще потвърдят работоспособността на клапана.
И така, добре е да се знае следното!
Карането на газ не е по-трудно от карането на бензин. Просто трябва да следвате някои правила: давайте газ, когато двигателят е загрял и не шофирайте дълго време на високи обороти.
Невъзможно е да напълните изцяло газовата бутилка, защото в нея трябва да има празен обем - „запас на безопасност“ за в случаите, когато газът вътре в нея започне да се разширява при повишаване на температурата на околната среда.
Газът няма миризма, затова към него се добавя специфичен аромат – той ще покаже теч, когато цилиндърът или горивопроводът са разхерметизирани.
Понеже газът гори малко по-различно от бензина, някои параметри на двигателя изискват повече внимание: свещите и запалването като цяло, хлабината на клапаните, вентилацията на картера. Редовно трябва да се източва конденза от газовия редуктор.
Газовата бутилка трябва да се проверява цялостно веднъж годишно, пише Актуално ком.