Кое двигателно масло да предпочитате за използване през зимата е вечна тема за всяко поколение български собственици на автомобили. Но понякога най-простият на пръв поглед въпрос поставя човек пред труден избор.
Дори технически неграмотен шофьор знае със сигурност, че свойствата на моторното масло в двигателя на автомобила пряко определят неговото благосъстояние и експлоатационен живот при определени условия на работа.
Зимата със своето студено време с право се счита за труден период в „кариерата“ на всеки двигател с вътрешно горене. И когато настанат особено тежки студове, двигателят трябва да издържи сериозен тест всеки път, когато стартира.
Някои характеристики на лубриканта могат или да помогнат за оцеляването в този температурния шок, или да влошат ситуацията. И тогава собственикът на колата си спомня, че при последната смяна на масло е напълнил двигателя не с 5W30, както препоръчва автомобилният производител, а с „по-хладното“ 5W40.
Няколко неща, които в никакъв случай да не опитваме върху колата си през зимата
Фактът, че последното има различен вискозитет, може да породи опасения относно ефекта на „по-различно“ смазочно масло върху силовия агрегат при много ниски температури.
В тази връзка трябва да помним, че индексите „30” и „40” в спецификациите на смазочните материали по стандарта SAE отразяват параметрите на техния кинематичен вискозитет при +100°C, пише "Факти бг".
За "30" тя трябва да бъде в диапазона 9.2 - 12.7 mm²/s, а за "40" - между 12.7 и 16.4 mm²/s. Тоест, хипотетично масло 5W40 според SAE има един и половина пъти по-висок кинетичен вискозитет при високи температури от 5W30.
Повишеният вискозитет в нагрято състояние е необходим, за да се поддържа качеството на смазване на триещите се части по време, когато захранващият агрегат работи в условия, близки до прегряване - като правило, при много високи натоварвания. Що се отнася до зимната специфика, напротив, тя е свързана главно със стартиране на „двигателя“ при ниски температури.
Специалисти съветват как да се кара по непочистени от сняг пътища
Характеристиките на "замръзване" се определят от параметрите, описващи нискотемпературния вискозитет на маслото - "5W" в този случай. Индекс “5” показва, че маслото поддържа задоволителна степен на течливост до -35°C. Според критериите на SAE смазочните материали с индекс 0W са още по-малко податливи на сгъстяване на студено.
Връзката между числото пред латинската буква W в индекса на вискозитета на смазката и действителната му температура на сгъстяване обаче не е толкова ясна, колкото може да изглежда. Температурните толеранси ясно работят само по отношение на „минерални масла“ . В същото време има например синтетични масла със SAE индекс 10W40, които остават напълно течни дори при -50°C.
Това потвърждава факта, че синтетичното 5W30 или 5W40 може лесно да остане течно дори при -40°C. И те могат безопасно да се използват при всякакви студове, характерни за нашата страна.