Световният производител International Armored Group представи за първи път в България новата си бойна машина за пехотата Рила 8x8. Това се случи на изложението за отбранителна техника и услуги Хемус 2022, което се проведе в началото на юни в Пловдив, пише Факти бг.
Бронираният автомобил се предлага в няколко конфигурации, като първите две са обозначени с индекси А и Б. Според думите на производителите, машините са от ново поколение, с изключителни технически и тактически характеристики, които могат да се надграждат.
Силно защитеният модулен корпус на автомобила представлява многофункционална платформа, в която могат да се интегрират различни видове оборудване за нуждите на армията. Рила 8x8 разполага с отлични балистични защити по стандартите на НАТО - STANAG 4569 и с ниво 4 на бронята.
Всички конфигурации на Рила 8x8 са с независимо окачване, което им дава възможност за бързо и безпроблемно придвижване по неравни терени. Автомобилите се задвижват от турбодизелов двигател, позволяващ достигане до скорост от 100 км/ч. С един резервоар могат да се изминат не по малко от 700 км.
Брутното тегло на Рила 8x8 Б, демонстрирана на изложението Хемус, е 26 тона, а на Рила 8x8 А - 27 тона. Автомобилите преодоляват наклон при изкачване 60% и страничен наклон 30%. Конструирани са с автоматична трансмисия и двустепенна раздатъчна кутия. И двете модификации работят с 24V електрическа система със 180 Ah батерия и 28V 90 Ah алтернатор.
Рила 8х8
В салона има интегриран дисплей за управление на електрониката, а в случай на пожар автомобилите са подсигурени с система за автоматично гасене. Рила 8x8 побира до единадесет души екипаж, като машините са проектирани така, че да осигурят безопасно пътуване. Преносими са с железопътен, морски и въздушен транспорт. Освен РИЛА 8х8 Б, на изложението Хемус 2022 International Armored Group представя и тактическото превозно средство Рила 4x4 MRAP и бронетранспортьора Jaws.
Рила 4x4 MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) е сред първите бронирани автомобили, тествани в България по стандартите на НАТО, съвместно с нидерландската сертифицираща лаборатория TNO. Проведените изпитания на превозното средство на „Централен артилерийски полигон – МО“ до с. Змеево са по стандарт NATO STANAG 4569 – ниво 4a и 4b за защита от взрив 10 кг. тротил и страничен взрив 50 кг. тротил.
След изпитанията става ясно, че Рила 4х4 MRAP отговаря на всички изисквания на НАТО. Бронираният автомобил може да бъде надграден с полицейско или военно оборудване на купола, включително с въртящ се на 360° модул с оръжие, автоматична оръжейна станция с дистанционно управление, системи за термовизионни камери за наблюдение, гранатомети, затъмняващи светлини и много други. Рила 4х4 MRAP работи с 24V електрическа система и има възможност за независимо окачване. Побира екипаж от 10 души.
xtreme
Бронетранспортьорът Jaws се предлага в различни конфигурации, с дизелов или бензинов двигател, с автоматична или ръчна трансмисия, с ляв или с десен волан. Оборудван е със система за интелигентно 4х4 задвижване. Окачването е пригодено и за офроуд терени. Автомобилът може да се надгради с военно оборудване - с брониран купол и оръжейна система, както и с балистична и минна защита. Позволява лесна поддръжка и ремонт. Побира 8 души.
Най-интересното е, че различните конфигурации на Рила 8x8, както и други модели бронирани автомобили на IAG, ще се произвеждат и в България. В края на април компанията обяви, че ще инвестира най-малко 20 милиона лева в завод в Индустриална зона - Бургас, на площ от 150 000 кв. м., с над 300 служители, като се очаква основното производствено хале да е завършено през 2024 година. Преди това IAG ще стартира програми за практическо обучение на специалисти.
IAG е сред световните лидери в отбранителния сектор, с портфолио от над 150 модела бронирани автомобили, включително за организации като ООН, НАТО, страни от ЕС. Компанията има производствени бази и в САЩ, ОАЕ и Турция, както и филиали в още редица държави. Голяма част от машините на IAG имат най-високо ниво на балистична сертификация BRV 2009 VR7, както и NATO STANAG 4569. Основател и собственик на IAG е д-р Антон Стефов.