Преди немските таксита са били черни, но в цвят слонова кост са част от обичайната улична сцена повече от 50 години.
Промяната на цвета е била инициирана от бившия министър на транспорта Георг Лебер, който наредил промяната на цвета през 1971 г., пише "Ауто Прес".
След това таксиметровите превозвачи са разполагали с пет години, за да боядисат превозните си средства в RAL 1015, официалният код за цвят светла слонова кост.
Но защо е била избрана и наложена точно тази цветова схема за таксита? Навсякъде по света такива пътнически превозни средства се предлагат в различни цветове - в Ню Йорк например са боядисани в отличителен, привличащ вниманието нюанс на жълто.
В Лондон, от друга страна, както първите прочути лондонски таксита, така и техните съвременни наследници са декорирани в изискано черно.
Според легендата старите „черни таксита“ дължат своята традиционно висока форма на изискването благородните хора в ранните години на това транспортно средство да влизат и излизат, без да свалят шапките си.
В Хонг Конг ще срещнете сини, зелени и червени таксита. Те се различават в зависимост от кварталите, в които пътуват - а понякога и от цените.
Компактен кросоувър на Skoda се представи страхотно в тест за управление ВИДЕО
Междувременно в много страни по света изобщо няма правила за това как такситата трябва да изглеждат или да бъдат боядисани.
В Куба, например, пътниците имат избор между частни таксита, които идват под формата на ретро американски коли в различни цветове, и официални държавни таксита с модерен дизайн, които са предимно жълти.
Но да се върнем към Германия. Как се е появило изискването такситата в тази страна да изглеждат до голяма степен еднакво бежови?
В интервю за берлинската телевизия RBB, вицепрезидентът на Федералната асоциация на таксиметровите автомобили и колите под наем (BVTM), Херман Валднер, оправдава решението за промяна на цвета от черен на светлобежов през 1971 г., като казва, че черните таксита на това времето все още са нямали климатик.
В резултат на това колите са се нагрявали твърде много, когато бяха изложени на слънчева светлина, нещо неприятно за шофьорите и пътниците. От друга страна, светлият цвят се счита за по-забележим, което означава повишаване на безопасността.
Желанието за дискретен, сериозен външен вид на такситата се е наложило срещу някой друг по-забележим сигнален цвят.
Освен това се твърди, че практични съображения са довели до предпочитанието към светлобежовото - например защото прахът и мръсотията не са толкова забележими, както при по-тъмните цветове и такситата все още изглеждат добре поддържани дори след дълъг работен ден. Освен това по-малките вдлъбнатини и повреди не са толкова забележими.
Ето кои са най-продаваните кросоувъри в света за 2023 г. СНИМКИ
И така RAL 1015 става цветът на такситата. Но не само, защото и частни лица имат право да карат колите си в този цвят. Но опитът показва, че това са редки изключителни случаи.
Въпреки че светлата слонова кост сега до голяма степен се възприема от населението като символ на такситата, цветът не се изисква в цялата страна за такива превозни средства.
Тъй като през 1971 г. не е имало споразумение относно това дали трябва да има еднообразно изискване, е било договорено като компромисно решение да се даде възможност на федералните провинции да разрешат изключение от общото изискване за цвят.
На това се позовават в Саксония-Анхалт, Баден-Вюртемберг, Долна Саксония, Рейнланд-Пфалц, Саарланд и Шлезвиг-Холщайн - там някои от такситата им не са бежови.