Независимо как се отнасяме към автомобилите си, дълбоко в себе си все пак очакваме нещо от тях. Всички сме скептици към родната продукция, но в същото време сме и патриоти.
Но за съжаление всичко това са само нашите мечти. Сайтът zen.yandex.ru коментира 3 основни причини, поради които никога няма да се види съществен напредък в руския автомобилен производител, пише money.bg.
1. АвтоВАЗ не принадлежи на Русия
Това е може би един от най-важните фактори. Да, географски, фабриките винаги ще бъдат в Русия. А главният офис също ще запази мястото си в град Толиати.
От около 2013 г. Renault увеличава дела си в компанията. Отначало това беше съвместен проект с Nissan. След това с "Ростех". Но всичко това е чиста формалност. Всъщност от 2016 г. АвтоВАЗ е консолидирано дъщерно дружество на Renault Group.
Президент на компанията е Ив Каракацанис, французин. Естествено, той не се интересува от някакво глобално развитие. Просто за тях това е изгодно сътрудничество с Русия.
Ефтино производство, куп тяхно оборудване и части. Само вижте от какво са направени "нашите" коли. Да, те са 60% Renault и 20% Nissan.
Така че цялата полза се крие само във факта, че те експлоатират собственото си производство, за сметка на нашите пари. Просто печеливша хранилка.
А нашите технологии просто отсъстват. Всяка разработка на "нашите" инженери всъщност е заимствана от другаде. И дори да е собствена разработка, тя но абсолютно не се търси, не и се обръща внимание.
Кой ще сложи двигател VAZ в автомобилите си? Дори звучи смешно. А ние нямаме нищо друго. Всичко останало е донесено от чужбина.
2. Търсене от населението
Вторият също толкова важен фактор е бедността. Повечето хора не могат да си позволят скъпа чуждестранна кола. Разбира се, всеки би купил Audi RS7, ако имаше пари.
Както се казва: търсенето създава предлагането. Докато населението не стане по-богато, няма смисъл да инвестираме. Погледнете продажбите на Лада Гранта - това е най-успешната кола в Русия. А нима тя е добра?
Ако Lada започне да произвежда автомобили с цена над 2 милиона рубли , (над 20 000 евро, бел. ред.) никой просто няма да ги купи. Защо тогава да харчитат пари за развитие?
Тук никой не харесва родните коли. Следователно, дори и да се роди някакво търсене, това няма да е много скоро. Ще е необходимо да чакаме с години за лоялност от населението.
Просто няма цел да се развива производството на качествени автомобили. Те ще дадат всичко от себе си на нивото на модела Logan. Не е лоша кола, но е просто обикновен бюджетен автомобил.
Като цяло развитието струва много пари, нуждае се от милиарди рубли. А при нулево търсене това са пари на вятъра. Французите не се нуждаят от това, защото и така всичко върви добре.
Няма смисъл да се подобрява качеството, да се вдига цената, ако така или иначе всичко това устройва населението. Самите ние не сме готови за друго. Никой не се нуждае от Лада за 2 милиона.
3. Пазарът на колите е само в Русия
В чужбина Ладата изобщо не се котира. Това е не просто неизвестна марка, а дори по-лошо. Ако някой е чувал за нея, явно не най-доброто.
Следователно, връщайки се към втората точка, всичко става очевидно. Няма развитие и няма да има, докато населението не е готово за по-големи разходи.
Веднага щом на нашия пазар настъпят глобални промени и развитие, веднага ще бъде възможно да се мисли за износ. Но уви, това все още е само мит.
А самите французи дори нямат интерес от това. Защо им нужна конкуренция със тяхната марка Рено? Ладата има свое собствено място и тя ще остане на него.
Всички искаме и мечтаем за премиум автомобили от нашето производство. Но засега няма дори предпоставки за това. Разбира се, моделът Lada Vesta е глътка свеж въздух за нас, но дори не е като Logan. А малко по-лоша.
Може би цялото развитие се забавя изкуствено. С вливането на много пари всичко би било лесно. Всъщност това правят китайците. Те инвестират големи суми наведнъж и се възползват от предимствата. Никой не прави това у нас. И според вложеното получаваме съответния резултат.