Защо и в момента произвеждат коли със задно задвижване, ако предното отдавна е доказало своите превъзходства? Не всичко е толкова еднозначно - задното има и плюсове.
Интересно е, как биха се чувствали много от днешните автомобилисти, ако духът от лампата на Аладин изневиделица им смени предното задвижване със задно? Или обратното - задното с предно: не е важно...
Смело може да се заяви, че мнозинството от ежедневни шофьори няма да разбере нищо.
Във всеки случай, поне не веднага - особено, ако под гумите има сух асфалт и няма поледица.
С времето, вероятно, но в обикновена ситуация - едва ли.
Изключение ще направи някой откачен дрифтаджия, който ежесекундно прави "квалификация", а след това ще почувства, че димът е дошъл не от там, където трябва.
За това, защо предното предаване е одържало победа в масовите автомобили, е писано много.
Фактически серийното задно задвижване става рядкост.
Освен това, такива коли все още се произвеждат: за тях има устойчиво търсене.
Причините за това са следните.
"Класика" против масовото
Задното задвижване не случайно е наричано класическо: днес това е отделна пазарна ниша именно за онези, които нарочно бягат от ширпотребата.
Именно за тях се произвеждат колите на Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Bentley…
Цената на производството тук роля не играе - това не е бюджетен сектор.
При това задното задвижване автоматично се превръща в част от имиджа на тези автомобили - мощни, удобни и солидни.
Както и подобава на класиката.
Завиването на скорост
Автомобилът с предно предаване винаги ще отстъпи в маневреността на този със задното.
Всичко е поради това, че радиусът на завоя, ограничен от ъгъла на завиване на шарнирите, винаги ще е малко по-голям, отколкото при съперника.
Затова в тесен двор или на тесен път на задното задвижване ще е по-лесно да завие.
Инстинкти
Феновете на задното задвижване са убедени, че колата им е по-безопасна - особено за начинаещите шофьори. Това се обяснява с факта, че при опит на автомобила да поднесе неопитният шофьор машинално с маха крака от педала на газта.
Така обаче с предно предаване е по-хубаво да не се прави: колата може да бъде извадена именно от предните колела.
Умният в планината
При равни условия автомобилът със задно задвижване с по-голяма охота би тръгнал в гората, отколкото този с предното.
Увеличаването на натоварването на задната ос подобрява сцеплението на гумите с пътната настилка, помагайки им да се катерят по по-стръмни участъци, отколкото би могло да преодолее предното предаване.
Същият ефект го има и при ускорението на автомобила, който би свалил малко задницата преди скока.
Освободен волан
Привържениците на задното задвижване твърдят, че воланът в техните автомобили се държи съвсем по друг начин, отколкото в събратята с предно задвижване.
Причината е, че върху него не се предават никакви сили или моменти, които произлизат от задвижването на предните колела. При нормалните съвременни автомобили а се почувства това би било доста трудно, но да не спорим.
Обслужване
Колите със задно предаване нямат тази теснота под капака, като тези с предно задвижване.
Предното окачване е по-просто и, по правило, по-евтино за ремонт, отколкото при колите с предно предаване.
Пространство за гуми
Автомобилите със задно задвижване износват гумите по-равномерно, отколкото тези с предното.
Това се обяснява така: на водещите колела въздействат както напречните натоварвания при влизане завой, така и надлъжните - при ускорение.