Възможно ли е да заредите акумулатора на празен ход

https://auto.blitz.bg/saveti/vazmozhno-li-e-da-zaredite-akumulatora-na-prazen-hod Auto.blitz.bg
Възможно ли е да заредите акумулатора на празен ход

Добре известно е, че "подаването на ток" на автомобил ви позволява да стартирате спящ двигател, но не презарежда акумулатора. Той ще остане толкова разреден, колкото е били преди - тоест, отнема известно време, за да се зареди напълно. 

Има две основни опции за презареждане.

Първата е да стигнете до вашата дестинация, където можете да свържете акумулатора към зарядното устройство.

Втората е да презаредите батерията в движение от стандартния алтернатор.

За да направите това, се препоръчва да излезете някъде на магистралата, където можете да карате с висока скорост, като въртите алтернатора достатъчно бързо, така че токът му да се увеличи и да ускори зареждането.

Но дали последният съвет е толкова смислен, колкото изглежда? Установяваме вярно ли е това или не.

Алтернатори на стари и модерни автомобили

Преди половин век всички експерти твърдяха, че нормалното зареждане на батерията е възможно само при шофиране със скорост над 60 км/ч, по равен път и без прекомерно натоварване.

Логично: при ниска скорост на коляновия вал алтернаторът няма да произвежда необходимата енергия и следователно батерията само ще се разреди. Отделно се твърди, че това е особено вярно през студените сезони.

Всъщност при автомобилите от онази епоха от така нареченият енергиен баланс имаше какво още да се желае. По едно време многократно бяхме убеждавани в това, измервайки тока на зареждане на такива автомобили от миналия век като ВАЗ-2104 и ГАЗ-3110.

При Волгата ситуацията беше относително приемлива: дори при включени дълги светлини, генераторът продължаваше да захранва акумулатора с ток, макар и малък - само 0,6 A.

Но тогава "четворката" имаше откровено блед вид: дори късите светлини на фаровете водеха стрелката на амперметъра до маркировката "минус 3 А".

Включването на дългите светлини и отопляемото задно стъкло караше стрелката да сочи "минус 12 А", вентилаторът и чистачките на предното стъкло увеличаваха "консумацията" до 15 А, а натискането на педала на спирачката закръгляше показанията до "минус 18 А".

На автомобили от миналия век със слаби алтернатори наистина трябваше да им се даде възможност да се "повъртят". Всички съвременни автомобили обаче са много по-практични в това отношение.

Ако не вземем предвид някои ненаситни нестандартни аудио системи, които могат да претоварят всеки възможен източник на енергия, тогава техните мощни алтернатори, съчетани с правилно подбрани съотношения на задвижване, осигуряват нормална мощност на всички стандартни консуматори на енергия.

Директно предаване

Защо се нуждаете от директно предаване на генератора? Напрежението на акумулатора в несвързано състояние е приблизително 12,6 V. Ако алтеранторт надвишава това напрежение, когато двигателят работи на минимални обороти на празен ход, тогава батерията е заредена. Но в същото време в мрежата няма нито 20 V, нито 30 V - в най-добрия случай 14 с остатък. Това се следи от релейен регулатор.

Следователно батерията винаги се зарежда с постоянно напрежение. Количеството ток зависи от степента на разреждане на батерията. Но този процес практически не зависи от скоростта на автомобила днес. Също така няма нужда от максимални обороти на алтернатора: той винаги ще произвежда 14 волта.

Работа на алтернатора през зимата

Сезонът няма нищо общо с този проблем. Ефектът от зимата се свежда до факта, че в студа батерията губи способността да поема заряд със същата скорост и следователно зареждането се забавя. Но дори и в този случай шофирането с висока скорост по аутобана няма да реши проблема. Батерията ще се зарежда нормално само след като се загрее.

 

Горещи

Коментирай