Вградените в компресора манометри могат да показват налягането грешно. Но причината всички да шофираме с грешно налягане в гумите е друга.
В процеса на проверка на компресорите, оборудвани с цифрови манометри, се появи тенденция: според показанията на контролния манометър налягането в напомпаната гума се различава от зададеното на компресора. Гумата се оказа недостатъчно напомпана при използване на друг компресор и това се случва с всеки използван компресор. Как е възможно?
Причината за грешката
Първото нещо, което идва на ум е, че обикновените манометри показват неточно налягане. За да се провери това, маркучът на компресора е свързан чрез сплитер към напомпано колело и референтен манометър.
Схема на инсталация за проверка на манометри на компресори
1 - колело, 2 - клапан, 3 - примерен манометър, 4 - тестов компресор с вграден манометър.
Оказа се, че всички обикновени манометри показват налягане, което не отговаря на необходимото. По време на сравнението референтният манометър показа 2,0 бара, но след спиране на компресора налягането пада до 1,8 бара. Същият резултат е показан и на референтния манометър, когато той е свързан директно към вентила на колелото.
Оказва се, че загубата от около 0.2 бара става в иглата за вентила, въздушният канал, който има формата на тясно гърло на бутилка.
След изключване на компресора налягането се изравнява. След това може да се оцени грешката на манометъра на компресора.
Да се разбере същността на проблема стана възможно, след като вентилът бе развит от гумата, свързан към маркуча и компресорът бе пуснат.
Би трябвало при този експеримент манометърът да показва нулево налягане, тъй като няма съпротивление на въздуха, който минава през вентила.
Въпреки това налягането е 0,4 бара! В процеса на сортиране на игли за вентили от различни марки диапазонът на "грешката" се оказва 0,4-0,6 бара.
Разликата в показанията зависи от разстоянието на изместването на пръчицата в иглата на вентила, когато дюзата на маркуча на компресора се натисне върху него.
Може да изглежда, че в различни случаи накрайникът на помпата не е прилепнал плътно към вентила. Ако върхът изобщо не натиска стержена на иглата, тогава вентилът се отваря при 5 бара. Малко вероятно е някой автокомпресор да е в състояние да създаде такова налягане.
Увеличаването на налягането намалява грешката
Тази "грешка" най-често се получава при напомпване на напълно спаднала гума. След включване манометърът може да показва поне 0,4 бара. Това е възможно именно поради тясното сечение на въздушния проход във вентила.
И тази цифра ще бъде максимална на напълно спаднала гума. Но защо тази цифра намалява, когато гумата е напомпана?
В началото на процеса на надуване на гумата въздушният поток ще върви с максимална скорост и ще изпитва по-голямо съпротивление, което е пропорционално на скоростта.
Тъй като колелото се пълни с въздух, натоварването на компресора се увеличава, въздушният поток намалява и съпротивлението пада. В тази връзка, с увеличаване налягането в гумата, показанията на манометрите на компресора стават по-точни.
Когато помпата развие максималното възможно налягане, обратното налягане започва да намалява възможно най-много. В този случай грешката на измерване изчезва.
Накрайниците на компресора имат различен дизайн. Колкото по-голямо е напречното сечение, толкова по-добре за преминаването на въздуха.
Освен това въздушният патронник, поставян на вентила на гумата, също може да създаде съпротивление за въздуха. Най-широкият въздушен канал в така наречения накрайник е този от тип „кранче“.
Накрайниците с тесен въздушен канал могат да създадат максимално съпротивление до 0,15 бара. Но също толкова важен е натискът на въздушния патронник върха върху вентила, тъй като непълното му отваряне поради слаб натиск ще доведе до увеличаване на въздушното съпротивление. Оказва се, че при надуване на кгумата е необходимо да се осигури правилното свързване на патронника с вентила.
Разлики в конструкцията на иглите на вентила. Колкото е по-голям стержена, толкова по-добър въздушен поток.
1 - уплътнителна втулка; 2 - уплътнител; 3 - втулка с резба; 4 - стержен; 5 - тяло на клапана; 6 - тяло на клапана; 7 - конична пружина; 8 - чаша на клапана. Макарите на старите (а) и новите (б) проби са напълно взаимозаменяеми.
Всички макари имат едно и също устройство - клапанът Schrader.
Клапанът на Schrader създава основното въздушно съпротивление. Където и да се използва за помпане на гуми, никой манометър няма да покаже правилното налягане.
Как правилно да напомпате гумите?
Манометрите на компресорите не са в състояние да покажат с точност показанията.
Какъвто и да е дизайнът на вентила, той във всеки случай ще създаде съпротивление на въздуха. А както знаете, всяко съпротивление е противонатиск. Като се има предвид това, всички компресори създават по-високо налягане от това, което се показва по време на измерването.
Дори и на най-точния манометър, показаното налягане ще бъде по-високо, отколкото в гумата. В тази връзка компресорът ще се изключи по-рано.
Ако колелото трябва да се напомпа до 2,0 бара, тогава е по-добре да увеличите налягането до 2,2 бара.
Трябва да се отбележи, че клапаните с различни конструкции създават различно обратно налягане. На една и съща машина, но на различни гуми, тази цифра може да се различава.
Фактът се потвърждава от прегледа на електронни манометри , които дават по-точни показания от компресорните. Именно тези манометри се препоръчват да бъдат закупени в допълнение към компресора.
Заключение
Най-надеждният начин за помпане на колелата е да се създаде налягане с 0,2–0,3 бара по-високо от необходимото, да се измери полученото налягане и, ако е необходимо, да се изпусне въздух до желаното ниво.