Как да караме по пясъка? Този въпрос сигурно е бил на дневен ред у мнозина сред вас на фона на ежедневните новини за някой заседнал джип на плажа, заснет с камера и станал национална новина. Сега ще ви запознаем с 6 начина и неща, които ще ви помогнат отлично в тази ситуация.
Лято е и шофьорът го дърпа към морето. Но нека се научим да не засядаме на крайбрежния плаж.
При това със ситуацията, в която шофьорът трябва да мине през пясък, той не се сблъска само на брега на водоема, а и по селски пътища.
Най-добре в пясъка се чувства автомобил със задвижване и на четирите колела, с широки и рошави гуми, както и с мощен двигател с добър запас на системата за охлаждане.
Важно е теглото на автомобила, а по-точно натиска върху грунта. Колкото по-малко тежи автомобила и колкото е по-голям диаметъра на гумата, толкова по-добре той ще се придвижва из пясъка.
Впрочем и с автомобил с нормално - предно или задно - задвижване може да се мине по пясъка, ако се спазват някои правила.
Да се мине по пясъка не е лесна задача. Затова и на преодоляването на пясъчните дюни са базирани цели паркове за развлечения.
Огромните пикапки със задвижване четири по четиири не само могат да отидат до самата вода, но и да се движат по самия ръб на водоема. Най-важното е водата да не попадне във въздухозаборника на двигателя. Все пак тогава хидроударът е неизбежен, а това ще доведе до тежки последствия във вида на основен ремонт на двигателя или неговата замяна.
Правила за движение по пясъка
В началото си представете, че пясъчният участък на селския път започва неочаквано. Повечето шофьори ще се опитат да минат на скорост този участък и това е правилно.
Ако все пак не се получи, ще трябва да се прилагат специални методи и допълнително оборудване
- при движение по пясъка е необходимо да се избягва рязкото натискане на газта, провокиращо буксуване и зариване на колелата;
- при продължително движение по пясъка не забравяте да контролирате температурата на двигателя, за да избегнете прегряване;
- Недопустимо е рязкото завиване, защото това силно увеличава съпротивлението на движението и повишава руска от пробуксуване и закопаване на водещите колела;
- движете се по коловозите, оставени от другите автомобили, наблюдавайте техните особености. Ако те не са ясни, то няма смисъл да се върви по тях - вашите колела само ще потъват по-дълбоко. По-добре леко се изместете встрани така, че единият от коловозите да се окаже между левите и десните колела на колата. Ако в коловозите се виждат отпечатъци от грайфера на гуми, то по него е съвсем безопасно да се кара;
- избирайте добре мястото за спиране, старайте се площадката да е хоризонтална, или да е под такъв наклон, че после по-лесно да се продължи с движението;
- Когато спирате, правете го плавно, не позволявате на колелата да правят пред себе си пясъчни вълни, които после да затруднят вашето тръгване.
Как да се подготвим за движение по пясъка?
Ако вие със сигурност знаете, какво ви е необходими за преодоляването на пясъчните участъци, то трябва да се подготвите от рано.
- Ще ви потрябва нанометър с функция за спадане на гумите, за да понижите налягането до разумна величина. Намаляването на налягането в гумите с 0,6 — 0,8 бара увеличава петното на контакта, а така значително намалява натиска на колелата върху пясъка. Колелата по-трудно ще се закопават и по-добре ще се търкалят по пясъка. Най-добре е налягането да се намалява във всичките гуми. При това трябва да се избягват резки завои при движение, за да не се извади гумата от джантата.
- Вземете със себе си компресор, за да може да надуете гумите до препоръчаното от производителя след преминаването на пясъчния участък.
- Запас с вода или кофа. Ако пясъкът на вашия път бъде намокрен, то автомобилът много по-лесно ще тръгне от място - това ще намали буксуването на водещите колела. Пясъкът често съседства с водоеми, затова водата под гумите може да се налива колкото сърце поиска. Основното е, да не предобрите нещата. Ако пък няма вода наблизо, то 10-15 литра в туба са способни да уплътнят пясъка под вашите гуми.
- Крикът, с който са окомплектовани почти всичките автомобили не е най-добрият агрегат в пясъка. Пясъкът бързо може да попадне в ходовия винт и устройството да се заклини. По-добре работят криковете със зъбна рейка. С помощта на крика може да се повдигне част от автомобила и под колелото да се сложи устройство, за което ще ви разкажем в следващите редове.
- Пясъчни опори. Специалните пластини, които могат да бъдат сложени под гумите или под самия крик, за да не се закопае колата в пясъка. В реалността въпросните устройства често са заменяни от обикновени здрави дъски.
- Лопата, тя ще ви помогне да откопаете вашия автомобил.
Най-големият враг на пътешественика из пустинята е прахта. Заради нея тежко се диша. Също така тя ограничава видимостта.
След преодоляването на значителни пясъчни препятствия трябва да се огледа долната част на автомобила - дали нещо не се е откъснало. Също е полезно да се прегледат въздушния и поленовия филтър. В идеалния вариант те трябва да бъдат заменени, но може и да се опитате да изтръскате от тях част от прахта.