Всяка година бутоните и клавишите в автомобилите стават все по-малко, а сензорните панели - все повече и повече. Експерт от САЩ обясни подробно защо това е много лошо и дали има смисъл да се заменят някои действия с гласов контрол.
Идеята да се изследва в детайли взаимодействието на шофьорите с контрола на автомобилите (по-специално, дисплеите) се появила в ума на продукт дизайнера Джаки Лий от компанията Connected след като пътувал в такси Tesla Model X, като вниманието на водача било съсредоточено повече върху гигантския сензорен панел, отколкото на пътя.
За да проведе своето изследване, експертът заедно с екипа си създал специален симулатор на шофиране и били поканени 21 доброволци. В хода на експеримента се изяснило, че при управлението на сензорния екран се създава повече когнитивен стрес в сравнение с обикновените бутони. Водачът се нуждае от голяма координация на ръцете и концентрация. Налага се екранът да бъде наблюдаван по-често, за да видим какво точно натискаме.
Впрочем, тестът особено е удивил провеждащите го с друго: шофьорите постоянно са поглеждали към екрана, дори и в тези моменти, когато не е било необходимо да се предприемат някакви действия и нещо да се натиска. Това отчасти се дължи на ежедневния навик да се проверяват смартфони, например за нови съобщения или събития. За целите на експеримента поведението на участниците е било изследвано и в онези моменти, когато дисплеят е изключен. Ситуацията закономерно се е променила: водачите се фокусирали изцяло върху пътя, въпреки че някои от тях чувствали дискомфорт поради липсата на информация на екрана.
Освен това, екипът на Джаки Лий е изследвал технологията за гласов контрол, който, на пръв поглед, дава възможност да се премахне разсейващия фактор под формата на екран и в същото време да се запази функционалността и полезната информация. Специалистите да стигнали до извода, че гласовият интерфейс далеч не е идеален механизъм.
"Промяна на температурата в колата или изборът на музика с помощта на гласа се оказало сложна задача за участниците в проучването. Дори и когато им е било напомняно за възможностите за гласово въвеждане, те го правели ръчно. "Водачът трябва да помисли как да формулира командата, а след това да я произнесе. Много по-лесно е да се натиснат няколко бутона ", казва експертът.
Според мнението на изследователите, гласовото управление е оправдано само като допълнителен елемент, но не и като основен начин за комуникация с автомобилите. Например, гласовите команди е по-добре да бъдат използвани за функции, които изискват многоетапно действие - търсене на песни, телефонно обаждане или планиране на маршрут за навигация. Простите операции, е по-лесно, по-бързо и по-безопасно да се извършват с добрите стари копчета.
В своето изследване, публикувано на уеб сайта на UX Collective, Джаки Лий поставя запълнените със сензорни екрани автомобили на едно ниво с коли, които имат нисък рейтинг за безопасност.
"Никога не трябва да жертваш функционалността в полза на естетиката, особено когато става дума за продукти, които могат да застрашат човешкия живот. С какъвто и възторг да си представям бъдещето, в което мога да се чувствам като "Рицар на Пътищата", нашите коли все още не са готови за това бъдеще. С увеличаването на нивото на автономността на автомобилите, безопасността при използването им също ще се увеличи, а с 5-то ниво на автопилота "ние просто ще се облегнем на седалката и ще се наслаждаваме на пътуването", добавя той
Acura RDX 2018
Оптималната концепция за потребителя, според Джаки Лий се състои в разумна комбинация от механизми като дисплеи и физически бутони - например, когато екранът е на линията на погледа на водача, а механизмите за управлението им под формата на тъчпад или бутони - под дясната ръка на водача в централната конзола. Подобен принцип се прилага в някои модели на Acura, Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz и други. /auto.blitz.bg