Удивително е как някои мисли могат за дълго време да се заселят в главите на някои хора.
Още по-странно е това, че те не винаги имат обоснована основа. Ако се замислим, понякога вярваме в пълни глупости.
И дори когато те изглеждат доста правдоподобно, те пак не отговарят на действителността.
Понякога става дума за остаряла информация, но вярата в нея продължава да живее с пълна сила.
Източниците на различни митове може да са много, но при това те не престават да ни объркват и да ни отклоняват от истинския път.
Сега ще опитаме да развенчаем митовете, които битуват в сферата на автомобилите.
Новите коли отстъпват по надеждност на старите
Има личности, които реално смятат, че при сблъсък на два автомобила, единият нов, а другият стар, по-голяма щета ще получи новия автомобил.
Това те обясняват така: "той е пластмасов".
Всъщност, това са пълни глупости.
Всяка съвременна кола има по-добри характеристики на здравина спрямо старата.
Конструкцията ѝ е разчетена по-точно, качеството на сглобката е по-високо.
При нейното проектиране, по правило, се използват по-здрави материали.
Съвременните автомобили преминават строги проверки в съответствие с изискванията за безопасност.
Най-сложното изпитание за новите автомобили е краш тестът.
В съответствие с дадените изпитания колата се ускорява до 64 километра в час (средната скорост в града), след което се забива в стена.
Това е опростено описание на краш теста, в действителност има доста различни видове на това изпитание.
В салона на автомобила се намират манекени, които са "опаковани" в датчици.
Такива тестове се правят и със старите коли.
В резултат може да се отбележи, че при новата кола каросерията при сблъсък с препятствие се деформира по такъв начин, че да обезопаси пътниците, които се разминават с уплаха и леки травми.
Каросерията на старата кола просто се разпада.
Закономерно възниква въпросът: "Защо хората вярват, че старите коли са по-надеждни?".
Първо, на шофьорите не им е чак толкова жал за тях. Затова при леки сблъсъци, например, по време на паркиране повредите по тях не се забелязват толкова често.
Второ, новите коли изглеждат крехки защото външните панели с цел икономия са изработени от пластмаса, която значително отстъпва по здравина на метала.
Това обаче не означава, че те изцяло са пластмасови, силовата им структура е достатъчно здрава.
Шофирането по инерция пести гориво
Много шофьори са убедени, че движението с изключена скорост е по-икономично.
На пръв поглед това може да е логично, все пак при изключени скорости двигателят работи на празен ход.
Но всъщност, не всичко е толкова просто. Когато автомобилът се движи надолу по баир с включени скорости и ненатиснат педал на газта, колелата развъртат двигателя, с който те са съединени.
Това води до появата на явлението, наричано "спиране чрез двигателя".
В този момент блокът за управление на двигателя в новите коли или жигльора за празен ход в старите автомобили изключва функцията за подаване на гориво в двигателя, поради което разходът пада на практика почти до нула.
А за поддържането на оборотите на празен ход на двигателя са необходими 1,5-2 литра в час в зависимост от конкретния тип двигател.
Получава се, че шофирането с изключени скорости не намалява, а увеличава разхода.
Освен това, то е доста опасно занимание.
Премиум горивото увеличава мощността и почиства двигателя.
С голяма доза увереност може да се твърди, че "премиум" горивото се отличава от обикновеното само по цената.
На едни и съши бензиностанции често се зарежда едно и също гориво, но се продава на различни цени и с различни наименования.
В по-порядъчните бензиностанции в "премиум" горивото се добавят различни почистващи добавки.
При това ефектът от употребата им е доста съмнителен.
Освен това, за двигателя най-важният показател е качеството на горивото, а не наличието на различни добавки в него.
Затова, ако обикновеното гориво има добри качества, то не трябва да се доплаща за "премиум".
Ако качеството на обикновеното гориво не е много добро, то добавките няма да ви спасят.
Маслото трябва да се сменя на всеки 4-5 хиляди километра.
От това, как ще бъде обслужена вашата кола, зависи нейния срок на експлоатация.
Някои шофьори препоръчват маслото да се сменя по-често, за да се увеличи периода на експлоатация на двигателя.
Само, че няма смисъл от тази "излишна" грижа. Маслото трябва да се сменя в съответствие с препоръките на производителя на колата и в зависимост от състоянието му.