Постоянният ръст на автомобилите доведе до това, че градовете са буквално наводнени от коли. И макар екологичните изисквания към автомобилите сега са по-високи от всякога, броят на автомобилите води до замърсяване на околната среда и въздуха, който прониква в салона.
Особено много автомобилни газове има в задръстванията. За да не излагате на излишен риска вашето здраве, специалистите препоръчват да се използват филтри за салона.
История
Първите филтри за салона са произведени още в края на 80-те години на миналия век. Тогава те са били монтирани само на автомобили от премиум класа. В момента подобни атрибути има във всеки един автомобил.
От какво най-често защитава филтъра на салона
Филтрите би трябвало да ни спасяват от всичките проблеми, свързани с мръсния въздух. Както е известно, колите са източник на сажди, прах и газове, както и на неприятни миризми.
Появата им е свързана както с изгарянето на бензина и дизела, така и с триенето на гумите в пътното платно. Чрез системата за вентилация на въздуха замърсителите постъпват в салона на автомобила. Трябва да се отбележи, че на пътя концентрацията на замърсителите е в пъти по-голяма, отколкото на тротоара на същата улица.
Освен това, влезлите веднъж в салона замърсители много трудно излизат пак навън, за разлика от леките молекули на въздуха, способни да проникнат дори и през нищожни цепнатини.
В резултат се получава, че при работа на системите за циркулация на въздуха без филтри концентрацията на замърсители в салона на колата е доста повече, отколкото в околната среда около автомобила.
Тоест вредите за здравето в този случай са доста значителни.
Филтрите на свой ред позволяват да се блокират замърсяванията още преди да са попаднали в салона. Някои модели филтри пречистват въздуха и от бактерии.
Преди всичко филтърът на купето трябва да бъде полезен на хората с астма и алергии.
Устройство на филтъра
Филтърът на купето се състои от 3 или 4 компонента - материал за филтриране, задържащ частиците с размер до 0.5-1 микрона, активен въглен, блокиращ газовете, миризмите и саждите, слой електростатик, който не пропуска заредените частици и повишава качеството на филтрация на въздуха.
Някои филтри имат и антибактериален слой.
Колко често трябва да се сменя филтъра
Обикновено автомобилните производители препоръчват филтъра да се сменя веднъж годишно по време на техническото обслужване, или на всеки 10-25 хиляди километра.
В региони с повишено замърсяване и запрашаване на въздуха филтърът може да се сменя и по-често. Също така трябва да се обърне внимание и на качеството на въздуха в салона.
Ако в него се усеща наличието на прах, плесен и неприятни миризми, то филтърът е за смяна.
Все пак силно замърсеният агрегат само ще влошава показателите на въздуха.
Как да сменим филтъра
За смяната на филтъра обикновени не са необходими специални инструменти.
Препоръчва се да се следват инструкциите в документацията на колата. Ако се боите, че може да объркате нещо, препоръчва се да се обърнете към специалисти.
При това помолете механика да ви покаже стария филтър, за да знаете колко е замърсен. Все пак новият филтър струва пари, а е възможно все още да няма необходимост от неговото заменяне.
Кой филтър най-добре пречиства въздуха
Обикновеният прашен филтър не е най-добрият вариант, защото не е способен на дълбоко пречистване на въздуха.
Купувайки такива елементи, вие икономисвате от своето здраве. По--добре е да намерите филтър с активен въглен. Той е доста по-ефективен срещу компонентите на градския смог.
Може ли филтърът да бъде почистен
Филтърът може да се продуха със струя от въздушен компресор. Не се препоръчва филтърът да бъде пран. Във всеки случай почистването на филтъра не е най-доброто решение.