Изборът на моторно масло не означава само закупуване на още една туба с гъстата течност. Това е решение, което пряко влияе върху работата и издръжливостта на автомобилния двигател. Въпреки това, в главите на автомобилните собственици често се въртят останки от знания, слухове, спекулации и непроверена информация.
1. Минерално масло вместо синтетика: безопасна ли е тази икономия?
Смазочната течност трябва да се избира не въз основа на неговия състав (синтетичен, минерален или полусинтетичен), а въз основа на нивото на свойствата, които са посочени в ръководството за конкретен автомобил.
Трябва да се отбележи, че както минералната основа има предимства - достъпност за потребителя, така и синтетичната основа - по-широк диапазон от работни температури.
2. Маслото само смазка ли е? Не!
Задачите на моторното масло включват защита срещу износване, почистване, отстраняване на топлина, създаване на силен маслен филм, който помага за предотвратяване на гранично триене, което причинява най-много щети на частите на двигателя. Към маслото са добавени антиоксидантни добавки, които спират процеса на окисление.
Моторното масло също играе ролята на работна течност в спомагателните хидравлични системи за управление на двигателя. Така, освен смазването, моторните масла изпълняват и много други задачи в двигателя.
3. Трябва ли да сменяте маслото на двигателя по-често, отколкото препоръчва производителят?
Като цяло, ако спазвате интервалите за смяна на маслото, което съответства на определената спецификация в ръководството за автомобила, и сте съвестни при избора на масло, няма такава нужда. Но ако се притеснявате, че маслото вече не върши работата си, най-добре е да се консултирате с механик.
4. Какво ще се случи с двигателя, ако изобщо не сменяте маслото?
Резултатът е трудно предвидим, но не препоръчваме на никого да прави подобен експеримент, защото по правило дори моторно масло с най-съвременни спецификации трябва да бъде сменено, пише Carmarket.
Във всеки случай, след преминаване на интервала, препоръчан от производителя на автомобила, в маслото започват окислителни процеси, които могат да причинят корозивни процеси и съответно двигателят ще се повреди по-бързо.
5. Защо де не смесвате различни добавки с маслото?
Ако купувате масло, било то моторно масло, трансмисионно масло и т.н., нивото на свойства на продукта е посочено на опаковката. И неговият производител гарантира стриктно спазване на изискванията само на тези спецификации.
Всяко нарушение на формулировката, като разреждане с вода, добавки или ново масло, ще анулира спецификациите на производителя на автомобила, както е посочено върху продукта. Освен това цялата отговорност за повреда на двигателя се носи пряко от лицето, което добавя чуждия компонент към продукта.
6. Могат ли да се смесват масла? Ако да, кои и в какви пропорции?
Не се препоръчва на никого да прави това. Само по изключение и в съгласие с вашия автомонтьор. Понякога има ситуации, когато нивото на маслото в двигателя е спаднало, но нямате резервна кутия със същия продукт със себе си.
След това добавите маслото, което имате под ръка, отидете до най-близкия сервиз - там ще изберат и напълно ще сменят маслото, като вземат предвид спецификациите, посочени в ръководството на автомобила.
7. Какъв разход на масло се счита за нормален и как да го намалим?
Това е много индивидуално и зависи от конкретния автомобил, спецификация на маслото, условия на работа, качество на горивото, пробег. Има много фактори, които могат да повлияят на разхода на масло. Как да го намалим? Трябва да използвате висококачествено масло в съответствие с ръководството за вашия автомобил.
Ефективни и бързи начини за справяне с леда на предното стъкло на колата
Но при никакви обстоятелства не трябва да доливате моторно масло, което е по-гъсто от препоръчаното, надявайки се, че това ще намали разхода му. Това води до маслен глад на двигателя, което само ще ускори износването.
8. Доброто масло ще позволи ли да увеличите сервизния пробег? Ако не, тогава защо да го сменяме?
Други параметри са по-важни: маслото отговаря ли на спецификациите, препоръчани от производителя на автомобила или не? Спазвате ли сервизния пробег, който предоставя или не? Ако отговорът е „не“ и двата пъти, тогава дори много скъпото масло няма да помогне.
9. Какви са разликите между скъпото и евтиното моторно масло? За какво е надплащането?
Разбира се, на пазара има различни моторни масла, включително евтини, чиито етикети показват много спецификации на автомобилните производители. Това вече трябва да поражда съмнения: преминаването през всяка програма за хомологация с OEM производители струва пари, които също са включени в цената на маслото.
Съответно, евтиното моторно масло, което според производителя има одобрения от най-добрите производители на автомобили и отговаря на настоящите индустриални стандарти, повдига въпроси.
10. Как високото ниво на маслото е вредно за двигателя?
Твърде много масло може да доведе до образуване на маслена пяна. Заедно с изтичащите газове, тази пяна и нарастващият обем маслена мъгла (образувана в резултат на въртенето на коляновия вал в масло) се издигат през вентилационната система към всмукателната система. Ако няма маслен сепаратор, тогава пяната влиза в горивната камера.
Но дори и при двигатели със сложни системи за разделяне на масло, системата може да спре работа поради нарастваща маслена пяна.
11. Кои работни условия се считат за тежки и изискват по-честа смяна на маслото (и на какви интервали)?
Има много фактори, които влияят на условията на работа. Да кажем, че можем да караме две коли по една и съща магистрала, но резервоарът на едната кола ще е зареден с гориво с високо съдържание на сяра, а на другата ще има гориво с ниско съдържание на сяра.
Това ще повлияе на живота на моторното масло. Повишено натоварване на двигателя, шофиране с висока скорост, шофиране с ремарке - всичко това са допълнителни негативни фактори. Ако се притеснявате, че условията на работа могат да се считат за тежки, консултирайте се със специалист.
12. Как да изберем правилния вискозитет на двигателното масло?
Има два начина. Първият се основава на ръководството за експлоатация на автомобила. Вторият се основава на температурния диапазон, при който се шофира автомобилът. Колкото по-горещо е, толкова по-вискозно може да бъде маслото. Но все пак трябва да се консултирате със специалист
13. Зимното масло не е мит и наистина има такова нещо?
Не, това не е мит. Според класификацията на SAE има нискотемпературен клас. Нека да разгледаме примера с масло 5W-30. Има правило: всяко число, което се появява преди W, отговаря за нискотемпературния режим.
Ето кои грешки при паркиране трябва да избягваме, според специалистите
Как изчисляваме: изваждаме 35 от 5 - получаваме минус 30 градуса. Това е температурата, до която маслото ще работи стабилно - осигурява лесно стартиране на двигателя и лесно изпомпване към фрикционни възли дори при 30 градуса под нулата.
14. Как да определите кога е време за смяна на моторното масло?
Ако не сте доволни от препоръката на производителя, като например „на всеки 15 000 километра или веднъж годишно, което настъпи първо“, тогава трябва да се свържете със сервизен специалист, който ще направи диагностика, ще сравни пробега с часовете на двигателя и ще оцени външния вид от това, което се налива в маслата на двигателя.
15. Да се запасявам ли с масло за бъдеща употреба? За следващите 3-4-5... смени?
Можете, но внимателно следете срока на годност, посочен върху кутията с маслото.
16. През зимата не карам много, но ми казват, че все пак трябва да го сменя през пролетта...
Маслото трябва да се сменя въз основа на интервала за смяна, посочен в ръководството за експлоатация на автомобила. Ако сте изминали 10 000 км и препоръчителният интервал за смяна на маслото в ръководството също е 10 000 км, определено трябва да го смените.
Ако смяната се препоръчва на всеки 10 000 км и сте сменили маслото преди 1000 км, тогава няма смисъл да сменяте маслото, освен ако не е изминала повече от година от смяната.
17. Необходимо ли е да се променят сервизните интервали с остаряването на автомобила?
Ако искате да удължите живота на колата си, може да обсъдите тази опция с вашия механик. По-честата смяна на маслото е добър вариант.