През следващите години кормилната рейка ще остане в миналото, а воланът ще бъде свързан с колелата само с жици. Lexus RZ и Nio ET9 вече са оборудвани с електрическо управление.
Системата се доставя от немския производител на оборудване ZF и скоро ще бъде използвана от много европейски производители на автомобили.
Няколко големи производители и доставчици на автомобилно оборудване работят върху свои собствени електрически кормилни системи. Този тип устройства нямат механична връзка между волана и колелата.
Lexus RZ Източник: Lexus
Infiniti е пионер на системата, инсталирайки електрическо управление през 2013 г. в седана Q50 и след това в купето Q60, но с резервна рейка за всеки случай. Резултатът беше "горе-долу". Lexus имаше същата система, която беше инсталирана на RZ, оказа се по-добра, но все пак повдигна въпроси.
Днес Bosch, SKF и Nexteer работят върху електрическо управление. Но китайската компания ZF все още е пред всички.
Как работи електрическото управление
Принципът на работа на системата за електрическо управление е приблизително еднакъв за всички разработчици. Задвижване със сензор за ъгъл на завиване е прикрепено към волана. Той засича завъртанията на волана и ги преобразува в електрически сигнали, които предава по проводник към електрически мотор с релса, монтирана на оста.
Системата за обратна връзка предава съпротивлението на волана (отново чрез кабели), което позволява на водача да усети степента на съпротивление на колелата при завиване. Всички процеси и усилия се регулират от контролен блок със специален софтуер.
Волан Източник: Fanatec
Предимства на електронното управление
Новата система има няколко предимства.
Първо, ние се отърваваме от кормилната рейка , която понякога протича, понякога чука и понякога не ви позволява удобно да регулирате позицията на волана.
Това е, второ, това ще ни позволи да създадем по-удобни салони.
И по-просторни.
Четвърто, новата система тежи по-малко от кормилната рейка, което е важно за икономията на гориво и увеличения товарния капацитет.
Пето, ще бъде по-лесно да се направи автономна система за управление, а воланът ще може да се прибира, когато не е необходим, а това е важно от гледна точка на пасивната безопасност при челен удар.
Недостатъци на електронното управление
Основният недостатък, който веднага идва на ум, е рискът от повреда на някой от елементите на такъв контрол. В този случай колата изведнъж ще стане неуправляема и би било добре да остане на права линия и да не влезе в канавка с изкривени колела.
За този случай са осигурени дублиращи се единици и възли. За съжаление с тях системата става по-скъпа, по-голяма и по-масивна. И едва ли някой ще бъде убеден от уверения, че резервното оборудване няма да се повреди след основното.
Сред другите недостатъци може да се отбележи, че такава кола без захранваща система не може да бъде преместена в автосервиз или дори на теглещ камион (ще ви е необходим манипулатор, за да повдигнете и инсталирате колата на платформата).
Теглич Източник: Opel
Такъв минус като възможна неясна обратна връзка от колелата може да бъде игнорирана, тъй като на пазара периодично се появяват автомобили с „празни волани“, но това не притеснява собствениците и те бързо се адаптират.
Перспективи за електронно управление
След като проблемите с безопасността бъдат разрешени, производителите на автомобили ще започнат масово да инсталират електрически кормилни системи на своите модели.