Скоро зимата ще ни застигне с пълна сила, а всеки шофьор трябва да знае какво означава това. Отново ще трябва да ходим в студа до "железния кон" и да чакаме, докато салонът не се затопли достатъчно.
Има обаче няколко начина салонът и двигателят на колата да се загреят по-бързо.
Ето какво трябва да направите, за да не се вкоченясвате в колата през зимата.
Първо загряваме двигателя
Двигателят загрява за различно време, всичко зависи от температурата навън. Есента при +10-15 0С са достатъчни само три минути, но ако навън температурите са малко под нулата, то може и цели пет минути да не стигнат.
В големите студове пък загряването може да отнеме от 5 до ели 15 минути, като в дадения случай въобще не трябва да се бърза.
Ако запалите колата и тръгнете по-рано от предписаното, то може да си повредите двигателя.
Загряването на дизелов двигател
За 5 минути въпросният двигател няма да достигне необходимата температура каквото и да правите. Но пък, ако го загрявате твърде дълго, то по клапаните може да се образува смола, което също не е безопасно. При температури малко под нулата двигателят трябва да се стартира при пълно подаване на горивото. Обикновено за загряване са необходими до 3 минути. Когато температурата на охлаждащата течност достигне до 40 градуса, двигателят е готов за натоварвания.
Движете се на ниски обороти (това засяга и бензиновия двигател), докато температурата не достигне 75 С.
Едва тогава вие ще може да увеличите скоростта. Ако бързате, то има начини да облекчите старта на двигателя.
Пробвайте да включите загряващите свещи няколко пъти, което ще даде възможност да се загрее въздухът, който отива в камерата за изгаряне.
Какво ще стане, ако не загреем двигателя?
Ако се отнасяме към двигателя в студа негранитно, може да съкратим съществено неговия ресурс. Работещите без смазка механизми са подлагани заради триенето на повишено износване.
Гъстото масло не може да се отфилтрира. В резултат в двигателя отива замърсена с боклуци и метални стружки течност. Ако моторът не бъде загрят, то той ще изпитва повишено натоварване. Буталата и цилиндрите може да се повредят.
Заради гъстото масло извън строя може да излезе датчика за налягане. Това на свой ред ще доведе до куп проблеми, защото ремонта му е скъп и сложен.
Как да опростим процеса по подгряване?
При зимен старт опитните шофьори препоръчват следната хитрост. Веднага след старта позволете на коляновия вал да се завърти, а след това изключете след третото му завъртане.
Акумулаторът така веднага ще се активира и по-ефективно ще се качи маслото от картера. Запалете повторно колата след 10 секунди.
Шофьорите нямат винаги 15 минути, за да чакат двигателят да загрее, затова пробвайте следната хитрост - загрявайте колата в течение на 5 минути без да се движите, а след това започнете да се движите, но на ниски обороти (до 2000). Така двигателят ще достигне работната температура максимално бързо.
В по-съвременните коли има и друга полезна опция - дистанционен старт на двигателя. Можете спокойно да си допиете кафето, да се облечете, а колата вече ще е загряла и когато се качите двигателят да е готов за работа.
Допълнителни съвети за загряване на салона
Може да загреете салона на колата по-бързо, ако приведете климатика в система на рециркулация на въздуха.
Така тя ще загрява не студения въздух отвън, а леко вече затопления от салона. Трябва да се признае, че в този режим стъклата може бързо да се запотят, защото влагата от дишането на шофьора и пътниците няма да има къде да отиде.
Източници на топло може да са още системите за подгряване на волана и седалките. Включете ги на максимална мощност. Тук обаче подгряването на стъклата няма да ви помогне, но няма пък да позволи на топлината да напуска салона.
Може да използвате за загряване на салона и нагревател от портативен тип. Той лесно се включва на мястото на запалката, но трябва да се знае, че бързо източва акумулатора.