Понякога дори и най-надеждната кола започва да се дърпа и да създава проблеми на собственика. И така, един от честите проблеми е, че колата не пали от първия път.
Без значение дали е руска Granta или японска Toyota, тази ситуация може да се случи на всеки. Но какво да се прави?
Разбира се, никой не иска да "смазва" стартера при пореден опит за запалване на двигателя.
Каква е причината за подобно явление?
Днес просто ще разгледаме защо колата не стартира от първия път.
Акумулатор
На първо място трябва да се обърне внимание на акумулатора. Именно заради него колата не пали от първия път от автостарт или само от ключа. Ако колата "зацепи" едва от втория или третия опит, е възможно да има недостатъчно напрежение в акумулатора. Това се случва особено често през зимата. Също така, подобен проблем възниква при собствениците, които ежедневно използват колата за пътуване на кратки разстояния (3-5 километра).
През това време генераторът не може да зареди достатъчно акумулатора и той седи постоянно в разредено състояние. Освен това, ако акумулаторът е на повече от една година, струва си да проверите нивото и плътността на електролита. Това важи за обслужваеми акумулатори, при които за целта има специални тапи на кутията, които се развиват.
Идеалната плътност е 1,27. Измерва се с хидрометър.
Какви са начините за решаване на този проблем?
В случай на недостатъчна плътност, струва си да добавите електролит в акумулатора и да го "събудите", като го зареждате с ниска сила на тока. След такава поддръжка акумулаторът би трябвало да поддържа нормално ниво на напрежение за дълго време и шофьорът няма да се чуди защо колата не стартира от първия път.
Как да увеличим напрежението при кратки пътувания?
Ако автомобилът се използва рядко, препоръчително е да се прави профилактично зареждане на акумулатора със зарядно устройство веднъж на шест месеца. Така няма да дадем възможност на акумулатора да се разреди и да загуби до 20 процента от капацитета си.
Експертите препоръчват същото превантивно зареждане на тези собственици, които често карат кола. Това особено също важи и за студеното време.
Клеми
Ако колата не запали от първия път, причините може да са най-прозаични. Включително и клемите на акумулатора. Възможно е да не са поставени плътно. Поради това захранването на стартера е прекъсва. Също така не изключвайте окисляване на клемите. Това се вижда веднага при бърз преглед.
Заради окисляване колата може да не запали от първия път. Оксидите могат да бъдат отстранени с шкурка. И за да изключите по-нататъшното им появяване, можете да използвате специална електропроводима смазка.
Стартер
Ако колата не запали от първия път, каква е причината?
Когато клемите са чисти и акумулаторът подава напрежение над 12,5 волта, можете спокойно да обвините и стартера. В този случай стартирането ще бъде придружено от характерен щракащ звук. Това показва проблеми в окабеляването и релето. Също така имайте предвид, че с течение на времето стартерът се замърсява и четките се износват отвътре. Следователно най-вероятно причината за лошия старт е в този елемент или в проводника, който преминава от ключа за запалване към стартера.
Запалителна система
Ако говорим за стари коли, е напълно възможно разпределителната капачка на делкото да се счупи. В резултат на това не може да се осъществи правилно взаимодействие с проводниците и искра просто не се подава към един или повече цилиндри.
Също така не изключвайте повреда на проводници с високо напрежение. Много е лесно да се определи това. През нощта под капака не трябва да се появяват бели и сини искри по проводниците. Ако случаят е такъв, струва си да смените комплекта проводници за високо напрежение.
Друга причина колата да не запали от първия път е бобината. Тя може да бъде еднаква за всички цилиндри, но на съвременните автомобили е инсталирана отделна бобина за всяка свещ.
Обикновено разрушаването на намотката се дължи на повишена влага. Този елемент не се ремонтира и се заменя само с нов.
Как да проверите коя бобина не работи? Това ще изисква специален уред.
Но е по-добре да монтирате нова бобина и да проверите как след това пали колата.
Както показва практиката, дори и при дефектна намотка, двигателят ще стартира, но зле. Но след инсталиране на нова част двигателят ще пали само от един оборот.
Свещи
Лошият старт може да се дължи и на свещите. Така че, след опит за стартиране, двигателят може да заработи, а след това веднага да заглъхне.
Причината за това явление са износените свещи. Тяхното състояние може да се установи само след демонтажа.
Така че, ако компонента мирише силно на бензин и има някаква плака на повърхността, свещта трябва да се измие добре в някакъв разтвор.
Трябва също да проверите дали дава искра (това може да стане със специален уред). В екстремни случаи можете да смените свещите с нови и да проверите качеството на стартиране на двигателя.
При това си струва да запомните, че няма смисъл да сменяте свещите на автомобила, ако не са искарали поне 30 000 километра. Единственото изключение могат да бъдат дефектни продукти.
Що се отнася до иридиевите свещи, техният ресурс е около 100 хиляди километра.
Горивна система
Лошото стартиране на двигателя може да се дължи на мръсен горивен филтър. Както знаете, в колата може да има до два такива елемента. Това е груб и фин филтър.
По правило първо се задръства втория. Това се случва при пробег от около 60-90 хиляди километра. Самият филтър е хартиен гофриран елемент с микропори.
Именно те задържат мръсни частици. С годините тези пори се запушват и помпата вече не може да изпомпва бензин през филтъра.
Какво е решението на проблема?
Решението е очевидно - смяна на горивния филтър с нов. Това е единственият начин да се гарантира бърз и безпроблемен старт на двигателя при всякакви условия.
Сред по-рядко срещаните причини за лошо стартиране експертите идентифицират замърсяването на дюзите (отнася се за дизелови двигатели) и инжекторите. В този случай подмяната ще бъде скъпа, така че много собственици предпочитат ултразвуково почистване на тези елементи. Но това се прави само в специализирани сервизи.
Забележка
Каквато и да е причината за лошия старт на двигателя, не забравяйте основното правило. Не въртете стартера твърде дълго в опит да запалите колата. Това се отразява негативно на акумулатора. Ако не е нов, тогава след няколко опита може изобщо да не запали.
За да предотвратите това, трябва да държите стартера да върти не повече от 4-5 секунди. И интервалът между опитите за палене трябва да бъде не по-малък от около 30 секунди. Не забравяйте, че когато акумулаторът е силно разреден, той значително губи своя капацитет. И няма да е възможно да го възобновите в бъдеще.
Заключение
И така, разбрахме защо колата не стартира от първия път. Както можете да видите, причините за това явление могат да бъдат много различни. На първо място трябва да се обърне внимание на акумулатора и клемите. И след това да проверите системата за запалване и стартера.