Известното на всички обучаващи се шофьори упражнение "тръгване под наклон" отдавна вече не влиза в програмата за обучение в САЩ.
Освен това, там да загасиш двигателя си е почти невъзможно. Хората зад океана отдавна масово са се качили на автомобили с автоматична скоростна кутия, като дори и в автошколите вече не е задължително курсантът да знае как правилно се превключват скорости.
Каква е причината за такъв суров отказ от познатата на всички механична скоростна кутия?
Сурова статистика
По данни на изследване, 96 % от автомобилите в САЩ са с автоматик. Освен това, според статистиката за продажбите, през последната година само 2% от всичките продадени транспортни средства са с механична скоростна кутия.
Повечето американски специалисти са убедени, че механиката скоро ще изчезне от пазара. Това ще е изгодно както за автомобилните производители, така и за дилърите, както и за клиентите.
Дори сега търсенето на коли с механична скоростна кутия е несъизмеримо малко спрямо миналото десетилетие.
За автоконцерните в САЩ вече не е изгодно да монтират в колите си ръчни скоростни кутии.
В страните от Европа обаче се наблюдава точно обратната ситуация: по-голямата част от хората карат коли с механични скорости, като обучението се извършва категорично само на коли с механика.
Ролята на манталитета
Американците се отнасят към автомобила си преди всичко като към нещо, което генерира разходи, или средство за придвижване.
Основната потребност на американския шофьор е без излишни усилия да стигне от точка А до точка Б.
Процесът по шофирането там се възприема не като особен вид дейност, а като задължение, отнемащо сили и време.
Жителите на САЩ предпочитат да правят по няколко неща наведнъж, като зад волана те уреждат и личните си дела.
Естествено, в главите им не им идва да отклоняват очи от пътя и да отклоняват вниманието си от управлението на колата, но при това те следят за обстановката на пътя доста по-малко, отколкото биха го правили европейците.
Американците си избират коли, ръководейки се, по правило, от изгодата и съотношението "цена-качество".
Желание те да разбират от устройството на двигателя или да притежават разкошен автомобил само заради самия факт при тях не възниква.
Защо в Европа толкова много обичат механиката?
За европейците автомобилът е нещо повече от транспорт.
По правило, те предпочитат да знаят как колата работи.
Проявата на особено внимание към автомобила се залага още при обучението на шофьорите.
В Европа хората започват да се учат да карат от 16 години. Те правят това само на кола с механична скоростна кутия: такива са традициите, а понякога и изискванията на законодателството.
Това се оправдава с това, че при обучението на механична скоростна кутия хората стават по-внимателни към своя автомобил и към това, което се случва на пътя.
Това е логично, защото шофьорите с механична скоростна кутия не само по-добре усещат тънкостите на работата на колата, но и рядко се отвличат от процеса по шофирането.
На никой и на ум не му идва да си лакира на ноктите или говори по телефона по време на шофиране.
Кой в САЩ все още използва механична скоростна кутия?
Въпреки разпространеното мнение производството на автомобили с механична скоростна кутия не е по-евтино спрямо пускането на кола с автоматик.
Следователно, намаляването на колите с механични скоростни не е оправдано от икономическа гледна точка. Освен това, част от американските марки все още пускат автомобили с такива скорости.
Известните по целия свят мускулести коли Mustang и Corvette все още се оборудват с механични скоростни кутии.
Тези коли се произвеждат за хора, които ценят колата като инструмент за получаване на удоволствие.
Те получават удовлетворение не само от мощността и звука на двигателя, но и от процеса на шофиране, включващ в себе си и превключването на скоростите.