Отдавна е доказано, че повече живеят онези, които имат интересно хоби, което всеки ден ги ангажира с нови и интересни проекти.
Това на свой ред се потвърждава и от 87-годишният пенсионер от беларуската дълбока провинция. Той е местният Илон Мъск - изобретател, инженер без диплома.
Наскоро дядото успя да си построи сам от подръчни материали електрическа кола, с която да ходи в гората или до магазина. Самоделната му "Тесла" не е по-лоша от тази в магазина, но му е струвала десетки пъти по-евтино.
Михаил Антонович Паркалов живее в градчето Чирковичи, разпложено в югоизточната част на Беларус. Още от детство той си измисля някакви изобретения, усъвършенства механизми, сглобява от различни битови отпадъци истински шедьоврки на механиката.
Например, по време на строителството на къщата си той си измисля кран, с който да качва тухлите на втория етаж, след това си сглобява трактори и дори миниван, с който семейството му отива до Крим.
Бидейки на 87 години на Михаил Антонович му хрумва да си сглоби електромобил. Самият той казва: "Ако се придвижвам без кола, губя страшно много време. А и не обичам да ходя пеш много. Затова реших да подчиня времето на себе си".
Сега пенсионерът може доста по-бързо да се придвижва до магазина - по-рано това му е отнемало около два часа, а краката му се изморявали много.
Изобретател се раждаш
На въпроса откъде такава склонност към изобретяването, мъжът отговаря просто: "Такъв съм си се родил".
След това той е залят от спомени за предвоенното му детство, когато е бил още момче той си е сглобил специална тротинетка, с която да се пързаля по леда.
На колелата е имало спецани шипове - няма си и на идея как му хрумнало това. След това, на 11 години той сглобява от лебедка на аварирал ИЛ-2 отличен стан за точене на ножове и други оръдия на труда.
След войната в селото му се живяло гладно
Момчето се превърнало в основния човек, който изхранвал семейството, затова този стан станал истински спасение. В замяна на наточването на ножовете съселяните му носли ханителни продукти, давали му някоя и дрга пара, за да не гладува
След концлагера в Озаричах, където от десет деца на Семейство Паркалов се върнали само Михаил и брат му, двамата постоянно били гладни. А и в по-късните етапи на живота му уменията му да майстори и да изобретява неведнъж са го спасявали.
От идеята до изпълнението
Михаил признава, че отдавна е мислил да си сглоби някакво екологично транспортно средство.
Той си казвал: "Сега има толкова много коли навсякъде, измъчиха ме с тези изгорели газове. Навън вече е 21 век, време е да се направи нещо по-безопасно, с неголяма скорост, за да няма аварии".
Така се и родил проектът за електромобила без бензини и вредни газове.
Първоначално обаче местният Илон Мъск трябвало да реши доста на брой задачи.
Колата е трябвало да бъде двуместна, за да може да вози със себе си съпругата или внуците, а двигателят не трябвалло да бъде твърде мощен, за д аможе да се кара спокойно. При това конструкцията му трябвало да бъде проста, все пак Михаил няма инженерно образование.
В крайна сметка проектът бил готов, оставало само да се реализира на практиика.
За това, как е протекло сглобяването, пенсионерът казва следното: "Първоначално заварих рамата от кухи профили, обших я с листове алуминий, останал от ремонт на покрива. Мерих всеки детайл, отчитах всеки 20 грама. В крайна сметка колата се получи доста лека - по-малко от 140 килограма.
При това колата развива скорост до 15 километра в час, което не е малко за самоделен агрегат. Пенсионерът казва още, че повече не му и трябва - зарядт му стига за необходимото разстояние".
От двигателя до салона - всичко със своите собствени ръце
Зад задната седалката на тази оригинална кола "се крият" едновременно два двигателя.
Пенсионерът ги е взел от автомобилни климатици. Те се захранват от два акумулатора по 12 волта, които се зареждат от обикновенната електрическа мрежа, но може и от запалката на друг автомобил.
Основната енергия идва от редуктор от сондажна машина, понижаващ 17 пъти броя на оборотите.
Колелата на колата
Михаил си ги е купил за копейки в градинарски магазин. "Китайските лагери в тях бяха некачествени, затова ги смених. Сега всичко ще служи доста дълго", казва изобретателят.
Два леки офисни стола идеално паснали за седалки в салона, вместо фарове, пенсионерът монтирал светодиодни лампи.
В колата скоростомер няма - само табло, което показва заряда на акумулаторите.
Планове за бъдещето
В бъдеще Михаил задължително планира да регистрира в КАТ своето изобретение. Той иска да може от време на време и да ходи до близкия голям град Светлогорск, който се намира само на шест километра.
Зарядът на батериите ще е напълно достатъчен. Самият пенсионер казва: "Искам да отида за Деня на града или просто ей така, за да ме гледат децата, да се интересуват, да им разкажа за своето изобретение. В момента младежа от нищо не се интересува".
Автомобилът все още не е завършен. Например, пенсионерът планира да сложи мигази на задния панел, да оборудва багажника, да сложи и покрив.
А и най-важното - Михаил все още не е измислил име на своето изобретение. В момента той работи именно върху това.