Брак има при всяка техника, дори и при най-безобидната, като електрическите чайници. При определени обстоятелства той може да доведе до пожар. А какво да се каже за автомобилите: те и напълно изправни може да станат източник на голяма трагедия. И никой не е застрахован от инженерни грешки и най-обикновени пропуски, които водят понякога до крупни катастрофи.
Фатални дреболии
Шест хиляди аварии, 1700 ранени и 98 загинали - такъв е резултатът от грешката на инженерите на Ford при конструирането на автоматична кутия за скорости.
Жалби по адрес на автомобилите на американската марка започнали да постъпват много преди да бъде обявено за изтеглянето на въпросните коли през 1980 година. Шофьорите твърдели, че скоростният лост на трансмисията сам прескачал от положението P (паркиране) на R (задна скорост, колата потегляла и често нещата приключвали с инцидент. Комисията по съответното разследване установила, че едновременно в няколко вида автоматични скоростни кутии, използвани от Ford (собствено и японско производство), липсва фиксатор на положението "паркиране". Поради това лостът е можел да се мести, например, ако шофьорът е пуснал педала на спирачката, но не е изключил двигателя.
Изтеглянето е трябвало да засегне около 21 милиона автомобили Ford, но автомобилният производител е успял да избегне скъпо струващата подмяна на трансмисиите. Органите за държавен контрол само задължили фирмата да разпечата листовки с инструкции за употреба на скоростната кутия и да ги изпрати на собствениците. Текстът е бил следният: "Важно предупреждение за безопасността. Преди да напуснете мястото на шофьора, вие трябва да:
1 се уверите, че скоростният лост се намира в положение Park,
2 да дръпнете ръчната спирачка,
3 да изгасите двигателя".
Както и информация за това, че автомобилът може да тръгне, ако това не бъде направено. Съответните лепенки трябвало да бъдат залепени на таблото на автомобила. Самите скоростни кутии на Ford били признати за годни за експлоатация.
На първи януари 1981 година във в. The Washington Post излиза статия, в която адвокатът, специализира в дела с автомобили, Ралф Надер заявява: "Това не спасява нито един живот. Голдшмит (шефът на Националното управление за безопасност на автомобилния транспорт (NHTSA) не послуша техническите специалисти, а прие политическо решение, което ще окаже негативно влияние върху безопасността на американците)".
Неуправляемите
Най-мащабното изтегляне в историята на концерна Toyota е било предшествано от обаждане до телефона за извънредни ситуации 911 на Марк Сейлър. "Нямам спирачки", крещял е шофьорът на седана Lexus ES350 (дъщерна марка на "Тойота"). Само 49 секунди по-късно колата му е литнала във въздуха, преобърнала се е по таван два пъти и, приземявайки се, е избухнала в пламъци. Последните думи на Марк били "почакайте" и "молете се". Той и неговото семейство загинали.
Пожарът избухнал заради разкалени спирачки, нагряти от интензивното натискане на педала. Защо все пак колата не е спряла?
Разследване на NHTSA достигнало до извода: за трагедията е виновна най-обикновена автомобилна постелка, която захлупила педала на газта и го притиснала към пода.
Поради нагряването на спирачките спирането ставало все по-бавно и по-бавно, а ускорението - по-голямо. Година по-късно Toyota и държавните органи изяснили още един брак: в много от колите акселераторът се заклещвал натиснат наполовина.
От 2000-та година насам поради този дефект са загинали 21 души, стотици са били ранени. Toyota изтегли около 9 милиона автомобила по целия свят.
Смъртоносна безопасност
Ами, ако системата, замислена да защити водача, сама се превръща в причина за неговата гибел? Така се случи с японската компания Takata, която след много подробно разследване проведе най-голямото в историята на САЩ изтегляне на автомобили и в края на краищата фалира.
Продукцията на Takata бе използвана от 19 автомобилни производителя, включително Lexus, Audi, Mazda, BMW, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Ford, Tesla, Honda, Toyota и Volkswagen. От 2002 до 2015 година въпросните производители монтираха в своите коли въздушните възглавници на Takata, които вместо да спасяват животи, ги отнемаха. При изготвянето на пиропатроните за въздушните възглавници фирмата е използвала амониев нитрат, но не е отчела, че при промяна на температурите и влажността мощността на взривното вещество, което трябва да разпъне възглавницата в случай на инцидент, е можело рязко да се увеличи. В резултат металните детайли на конструкцията на възглавниците се разхвърчавали из целия салон, подобно на съчми от ловджийски патрон.
Първата жертва станала 18-годишна американка - частица метал я уцелила точно в шията Топ мениджърите на Takata са знаели за опасността, те са имали данните от съответните изпитания, но те са предпочели внимателно да крият това от обществото и контролиращите органи. Когато броят на загиналите достигна 15, а на ранените - няколкостотин, компанията все пак обяви изтегляне на колите за замяна на опасните детайли. Вече са отзовани към 37 милиона автомобила, а броят на въздушните възглавници, които е трябвало да бъдат подменени, се приближава към 50 милиона. Takata не успя да се справи с тази криза и през лятото на миналата година фалира.
Опасни колани
Автомобилните компании, както и хората, обичат да се учат от чуждите грешки. Но Takata не успява да си вземе урок дори и от своите. В началото на 90-те години на миналия век собствениците на Honda все по-често започват да се оплакват от контролните елементи на коланите за безопасност, които сами са се затягали. В САЩ е било започнато разследване и през 1995 година са били отзовани близо 8.5 милиона автомобила.
Станало ясно, че Takata е изготвяла закрепващите елементи на коланите от АБС-пластмаса, която не издържала на дългото въздействие на ултравиолетовите лъчи. Слънцето правело пластмасовите детайли толкова крехки, че те почти се разпадали на парчета. Тогава били отзовани всичките японски коли, внесени в САЩ от Япония, а Takata и Honda платили глоба: първата, защото не съобщила за проблема, а втората, защото е знаела за дефекта, но не е информирала държавните структури.
Сурово, но превантивно
Някои, все пак, се учат от собствените си грешки. През юли групата за контрол на качеството в завода на Subaru в Индиана откри много опасен брак в най-новите корсоувъри Ascent, които току що били пуснати на пазара в САЩ. Част от заварките просто липсвала, което оказвало негативно влияние върху здравината на колата: в случай на авария автомобилът въобще няма да издържи на удара и ще се деформира доста по-силно от нормалното.
Разследването установило, че виновник за брака е оборудването на конвейера на завода, а по-точно неговото програмно обезпечение. Заради лошия софтуер роботите-заварчици допускали пропуски, превръщайки автомобилите в потенциални убийци.
До момента на откриването на недостатъка от конвейера били слезли 293 автомобила. Девет вече били продадени на клиенти. Въпреки стандартната практика, в Subaru взели решение да не ремонтират колите, а веднага да ги пресоват. А на онези, които вече си били купили Ascent, да бъдат предоставени нови модели