S&P Global Mobility прогнозира 30-процентен ръст на продажбите на електромобили през следващата година, като те ще достигнат 15,1 милиона броя в световен мащаб. Това означава 16,7% дял от световния пазар на автомобили, в сравнение с очакваните 13,2% (11,6 млн. единици) през 2024 г. Този ръст обаче няма да бъде равномерен в целия свят; фактори като правителствени политики, тарифи, стимули и инфраструктура за зареждане ще играят съществена роля за регионалните различия.
Проучването подчертава ярките контрасти в приемането на електромобилите в световен мащаб. В Индия например се очаква сравнително скромен пазарен дял от 7,5%, въпреки че значителният ръст от 117% на годишна база предполага бързо приемане. В САЩ се очаква 36-процентно увеличение, което ще доведе до 11,2 % пазарен дял на електромобилите. Този ръст обаче зависи от политиките на бъдещата американска администрация, особено по отношение на данъчните облекчения за електромобили и вносните мита.
Очаква се Китай, който е лидер в приемането на електрически превозни средства, да завладее близо 30 % от автомобилния пазар. Макар че темпът на растеж (20%) не е толкова драматичен, колкото в други региони, поради вече големия пазарен дял на EV, се очаква ключов етап: Прогнозите са, че през 2025 г. електромобилите за първи път ще изпреварят по продажби автомобилите с двигател с вътрешно горене в Китай, което значително изпреварва целта на правителството за 2035 г. за 50-процентов пазарен дял на електромобилите.
Въпреки този непрекъснат растеж, китайският пазар на електрически превозни средства е изправен пред свои собствени предизвикателства. Анализаторите прогнозират, че свръхпредлагането, силната конкуренция и произтичащите от това ценови войни ще доведат до фалит на множество местни марки. Освен това европейските, японските и американските автомобилни производители, които някога доминираха на китайския пазар, отбелязват значителен спад в продажбите, тъй като потребителите все повече предпочитат местните марки. Пазарният дял на чуждестранните производители на автомобили в Китай е спаднал от 64% през 2020 г. до едва 37% през 2024 г.
Опасенията за отслабване на търсенето на електрически превозни средства, особено в Германия след намаляването на субсидиите, допринесоха за сътресения в автомобилните производители като VW Group, което доведе до обсъждане на съкращения на работни места и затваряне на заводи. Въпреки това проучването все още прогнозира здравословен ръст от 43% на продажбите на електрически превозни средства в Западна и Централна Европа, което ще доведе до надхвърляне на пазарния дял от 20%, дори и при планираното намаляване на субсидиите във Франция и Испания през 2025 г., пише Факти бг.