В съвременните автомобили има много причини, поради които двигателят да изгасне: от запушени филтри до сложни неизправности на горивната система.
Този проблем може да възникне както при стари автомобили, така и при нови модели. Тази неизправност не може да бъде пренебрегната, тъй като двигател, който гасне по време на шофиране, е пряк път към злополука.
Основните причини, поради които двигателят спира по време на движение или на празен ход
1. Проблеми с горивната система
Горивото е това, което захранва двигателя. Ако не се достави правилно, машината просто ще спре да работи.
Възможни причини:
• запушен горивен филтър;
• повреда на горивната помпа;
• замърсени дюзи;
• използване на некачествен бензин;
• запушен филтър на горивната помпа;
• изтичане на въздух в горивопровода;
• запушване или деформация на горивопроводите;
• неизправност на регулатора на налягането на горивото;
• неизправност на датчика за налягане на горивото;
• замърсяване на дроселовата клапа.
Решения
За да сте сигурни, че горивната система няма да се повреди и няма проблеми с двигателя, трябва редовно да се грижите за нея:
• сменете горивния филтър навреме;
• диагностика и смяна на горивна помпа;
• използвайте препарати за почистване на инжектори;
• зареждайте гориво в доверени бензиностанции.
2. Неизправности в системата за запалване
Ако системата за запалване не работи правилно, това също може да доведе до изгасване на двигателя.
Проблемите може да са свързани с:
• с износени свещи;
• повредени проводници;
• счупена запалителна бобина;
• дефектен датчик на коляновия вал.
Решения
За да гарантираме, че системата за възпламеняване няма да се повреди и двигателят генерира максимална мощност, не трябва да забравяме за превенцията:
• смяна на запалителни свещи на всеки 20-50 хиляди км;
• проверете проводниците и ги сменете, ако са износени;
• диагностика на бобини и сензори за запалване.
Какво представлява най-скъпият детайл в двигателя и как да не се повреди
3. Неизправности във въздушната система
Двигателят с вътрешно горене изисква определено количество въздух за ефективно изгаряне на гориво. Съотношението е приблизително следното: 14,7 кг въздух на 1 кг бензин. Ако се смесят в правилното съотношение, двигателят работи на максимална мощност и произвежда минимално замърсяване.
Проблемите включват:
• запушен въздушен филтър;
• повреден сензор за въздушен поток;
• нарушение на херметизирането на въздуховода.
Решения
За нормална работа на двигателя е важно да наблюдавате системата за подаване на въздух и да извършвате превантивна поддръжка:
• сменяйте въздушния филтър на всеки 10-15 000 км, особено в прашни условия;
• проверка на работата на сензорите;
• уверете се, че въздуховодите са стегнати.
Защо автомобилът спира автоматично?
Автомобилите с автоматична трансмисия имат свои специфични характеристики; техните неизправности също могат да причинят спиране на двигателя. Това може да се дължи както на хидравличните, така и на електронните компоненти на автоматичната скоростна кутия:
• проблеми с преобразувателя на въртящия момент - претоварва двигателя;
• счупено тяло на клапана - предавките се превключват неправилно;
• повреден селектор - неправилен режим на превключване;
• грешки в управляващата електроника.
Решения
За да сте сигурни, че скоростната кутия работи без проблеми и не се износва преждевременно, трябва да се придържате към тези прости правила:
• следете нивото и качеството на маслото в кутията;
• ако има трептене или вибрации, незабавно отидете на диагностика;
• обслужвайте кутията на всеки 50-70 000 км.
Диагностика на причината
За ефективно разрешаване на проблем е необходимо правилно да се диагностицира причината за него. Нека разгледаме основните етапи на диагностиката.
1. Момент на възникване
• Обърнете внимание на условията, при които двигателят спира: определете при какви обороти и условия двигателят спира;
• Разберете дали това е придружено от вибрации, необичайни звуци или загуба на мощност.
2. Проверка на грешки
Не пренебрегвайте сигналите на таблото:
• проверете дали светят предупредителните индикатори на таблото;
• свържете скенер за четене на кодове за грешки;
• проверка на работните параметри на двигателя в реално време.
Тези кросоувъри и джипове имат много проблеми, според експерти
3. Визуална проверка
Една проста проверка може да предостави ценни улики:
• проверка на нивата на масло, охлаждаща течност и други течности;
• огледайте двигателното отделение за течове или повреди;
• проверете състоянието на окабеляването и конекторите.
Профилактика
Предотвратяването на проблем винаги е по-лесно, отколкото отстраняването на последствията. Следвайте тези препоръки, за да сведете до минимум риска от повреда.
1. Редовна поддръжка
За да поддържате надеждността и ефективността на вашия автомобил, е изключително важно да извършвате планирани мерки за поддръжка, които помагат за предотвратяване на сериозни повреди:
• смяна на масла и филтри;
• смяна на свещи и бобини;
• диагностика на вътрешното състояние на двигателя;
• проверка и диагностика на запалителна и горивна системи.
2. Висококачествени консумативи
Изборът на надеждни компоненти и експлоатационни материали е ключът към дългосрочната и безпроблемна работа на автомобила.
Трябва да се използват:
• оригинални резервни части и тествани сервизни течности;
• масла, отговарящи на препоръките на производителя.
3. Навременна диагноза
Редовният мониторинг на техническото състояние на автомобила ви позволява да идентифицирате и отстраните потенциални проблеми на ранен етап:
• компютърна диагностика на всеки 15-20 000 км;
• проверка на системите преди сезонна експлоатация;
• проверка, ако се появят необичайни звуци.
Какво трябва да запомните защо една кола може да спре
Ето един прост алгоритъм от действия за шофьори, които са изправени пред този проблем.
Проверка на горивната система:
• запушен горивен филтър;
• повреда на горивната помпа;
• замърсени дюзи;
• нискокачествено гориво.
Проверка на системата за запалване:
• стари свещи;
• лоши проводници;
• повреда на запалителната бобина;
• дефектен датчик на коляновия вал.
Проверка на въздушната система:
• запушен въздушен филтър;
• повреден сензор за въздушен поток;
• нарушение на херметичността на въздуховода.
Проверка на автоматична скоростна кутия:
• проблеми с преобразувателя на въртящия момент;
• счупен хидравличен агрегат;
• дефектен селектор;
• електронни грешки.