В новата класация на най-големите производители на гуми, съставена от Tyres&Accessories въз основа на резултатите от 2022 г., няма промени в ТОП-9, а първите четири компании с оборот от 14 до 28 милиарда евро значително изпреварват групата от пет " преследвачи“ с приходи от 4-8 млрд. евро, пише Факти бг.
Първото място с годишни продажби от над 28 милиарда евро се заема от Michelin, както и миналата година, но в същото време разстоянието от Bridgestone, който беше най-големият производител на гуми в продължение на много години, е само 1 милион евро.
Следват Goodyear и Continental, като докато първите три компании отчетоха ръст на оборота от над 4 млрд. евро спрямо предходната година, германският концерн увеличи продажбата на бизнеса си с гуми с 2 млрд. евро. Заслужава да се отбележи, че тазгодишната класация не включва Cooper, който беше закупен от Goodyear през 2021 г. за 2,5 милиарда евро.
Местата от пето до девето са заети от Sumitomo, Pirelli, Hankook, Yokohama и ZC Rubber. Японската Sumitomo е увеличила продажбите си в сравнение с 2021 г., но все още е със 7 милиарда евро зад Continental, докато разликата между Pirelli и Hankook се е увеличила леко. В миналогодишната класация бяха много близо.
През следващата година японската Yokohama, която купи Trelleborg Wheel System (TWS) за 2 милиарда евро, ще увеличи значително оборота си. Сега TWS се нарежда на 25-то място в класацията с оборот от 1,2 милиарда евро, а ако просто комбинирате двете компании, Yokohama ще може да се издигне от осма на седма позиция, изпреварвайки Hankook.
Най-големият китайски производител на гуми все още е ZC Rubber (който произвежда гуми под марки като Goodride и Westlake), който се задържа стабилно на девето място и леко е увеличил приходите си спрямо предходната година.
Този път Toyo и Maxxis си размениха местата. В продължение на много години японската Toyo значително увеличи продажбите, което ѝ позволи най-накрая да влезе в топ 10, а тайванската Maxxis миналата година намали оборота си със 7%, поради което изпадна от челната десетка, в която присъства от 12 години.
За да се изкачи с още едно място в класацията, Toyo трябва да увеличи оборота си с 1,1 милиарда евро и макар новооткритият завод в Сърбия да осигурява допълнителни продажби, вероятно ще отнеме още няколко години, докато компанията го направи.
Китайската Sailun се покачи с три позиции тази година, заемайки 12-о място с оборот от 3 млрд. евро. Именно Sailun стана най-бързо развиващата се компания в класацията с ръст на продажбите от впечатляващите 19%. Благодарение на тези показатели Sailun остави след себе си Linglong, който също наскоро отвори завод в Сърбия, но влоши продажбите с 10,5% и загуби пет позиции наведнъж.
Kumho се изкачи с две места тази година до 15-то място в списъка, следвано от индийската MRF, Titan International и Nexen също подобриха позициите си, докато Nokian, която беше силно засегната от руско-украинския конфликт, падна от 18-о на 20-о място.
В момента финландската компания е започнала изграждането на нов завод в Румъния, а гумите под марката Nokian се произвеждат от китайската Sentury.
Индийската JK Tire е най-близо до първите двадесет, следвана от компаниите Double Coin, Ceat, Triangle, TWS, Kenda, Guizhou Tyre, BKT и Prometeon Tire Group.