Експерт разказа как предстоящото още през 2025 година безпрецедентното затягане на изискванията за автомобилните емисии ще се отрази на паралелния внос и на автомобилен пазар като цяло.
Евро 7 и текущата Евро 6d: каква е разликата
Разликите между Евро-7 и сегашния Евро-6д на пръв поглед не са особено съществени.
Но дори самото намаляване на емисиите на азотни оксиди от 80 мг/км до 60 мг/км изисква преразглеждане на дизайна на автомобила. А между другото се планира да се затегне и методологията за изпитване, чрез която се получават резултатите за емисиите.
По-специално, се иска да се премахнат облекченията за режими на загряване, резките ускорения, движението нагоре и тегленето на ремарке.
Това е по-лесно да се направи с дизеловите двигатели, но е доста по-трудно е с бензиновите двигатели. Във всеки случай ще са необходими още усилия и алгоритми за автоматичните трансмисии. А на механичната скоростна кутия просто ще се каже сбогом.
Всичко това се изостря от факта, че Euro 7 регулира и емисиите на твърди частици от спирачните системи и гумите. И накрая, периодът, през който колата трябва да отговаря на стандартите, се увеличава: от пет години и 100 хиляди км до седем години и 200 хиляди.
Кой е против?
Осем държави от ЕС се противопоставиха на въвеждането на стандартите Евро-7 през 2025 година. Франция, Италия, Чехия и Румъния имат собствена автомобилна индустрия, Полша, Словакия, Унгария и България имат монтажни заводи от различни марки.
Кой се въздържа
Досега само отделни компании и Асоциацията на европейските производители (ACEA), която ги обединява, се противопоставяха на Euro 7. Volkswagen и Skoda предупредиха, че ще бъдат принудени да се откажат от бюджетните модели и да затворят някои заводи.
Mercedes-Benz е готов да намали наполовина гамата от двигатели. Ръководителят на Renault Лука де Мео обясни, че средствата, изразходвани за модернизация на силовите агрегати, няма да се изплатят, а ситуацията с околната среда и климата няма да се промени значително.
Опозиционните страни отидоха по-далеч и подписаха колективен договор срещу всякакви нови правила за екологичните норми, като ги изпратиха в допълнение към властите на всички останали държави от ЕС.
Слага се край
Въвеждането на Euro 7 в сегашния му вид изглежда ще доведе до изчезването на всички бюджетни модели. Леките автомобили от сегмент А по същество изчезнаха в предишните итерации на стандарта - сега е ред на сегмент Б?
Никой не иска да разработва нови линии от сложни двигатели и трансмисии. Усъвършенстваните двигатели с вътрешно горене ще останат само на престижните автомобили.
Някои производители вече обявиха, че са поели курс за пълна електрификация, към който Европа се е насочила - от 2035 г. възнамеряват да забранят производството на всякакви автомобили с двигатели с вътрешно горене. Това ще реши всички проблеми, с изключение на ръста на потреблението на енергия.
Демаршът на осем държави не е шега и може и да проработи. Особено ако към него се присъедини и някой друг, например Германия. Но тоталния преход на Европа към "електрички", очевидно, е неизбежен.
Ами Китай?
Китай в стремежа си към съвършенство почти напълно копира нормите, приети в ЕС. С леко забавяне във времето. На 1 юли влезе в сила стандартът China-6d (в Европа подобен стандарт е в сила от януари 2021 г.).
Автомобилите, произведени според предишната арка, бяха разрешени за продажба в Китай само до новата година. С изключение на тези, които отговарят на стандартите при прилагане на методологията RDE (Real Driving Emission), която предполага измервания на емисиите в реални условия. Всичко е като в Европа.