Разходите да това да поддържаш и караш собствен автомобил варират в широки граници в различните държави в Европа. И докато най-скъпо излиза това в страни, като Норвегия и Швейцария, то Унгария е най-изгодното място за шофьорите на бензинови коли, а Гърция - за дизелови такива.
Така, например, в Швейцария независимо какъв е автомобилът ти, средните месечни разходи за него надхвърлят 920 евро. От друга страна в съседна Гърция те са между 530 и 594 евро. Това показва актуалното издание на изследването Car Cost Index 2020, подготвено от холандската компания, специализирана в лизинга на автомобили, LeasePlan.
В него са сравнени разходите за закупуване на лизинг, поддръжка, както и осигуряване на гориво за съответно бензинови, дизелови и електрически модели в общо 18 държави в Европа.
Общата сума, според която са сравнени отделните страни, включва 4-годишен договор за оперативен лизинг при условие за изминаването на 30 000 километра годишно. В сумата влизат още амортизацията, пътните такси, разходите за гориво или за зареждане на електрическите модели, застраховка, поддръжка и ремонт, както и лихви.
Държавите са подредени спрямо средните общи месечни разходи за притежаването и използването на личен автомобил (total cost of ownership - TCO).
Според изследването логично в страните в Северна Европа е относително по-скъпо да имаш собствена кола в сравнение с повечето пазари в Западна и Източна Европа. Средният разход за автомобилите с двигатели с вътрешно горене, е най-висок за Швейцария - 926 евро, следвана от Норвегия с 835 евро на месец.
Между 700 и 765 евро са необходими за страни като Германия, Великобритания, Финландия, Нидерландия и Италия. Под 530 евро пък са средните разходи на месец за Чехия, Гърция и Унгария.
Нещата изглеждат по-различно, когато същите разходи са сравнени с брутния вътрешен продукт (БВП) според паритета на покупателната способност в отделните страни. Тогава може да се каже, че най-значително перо от бюджета са автомобилите за шофьорите в Италия и Португалия. А най-ниски са разходите за тези в Дания и Швеция.
Любопитен акцент от изследването е, че в много от изследваните страни електрическите модели в средния ценови клас се оказват по-изгодни от бензиновите и дизеловите в същия сегмент. Сред примерите са Франция, Германия, Италия, Нидерландия и Португалия.
В Нидерландия, например, средният месечен разход за електрическа кола е 942 евро при такъв от 1073 евро за бензинова и 1143 евро за дизелова. В Португалия за първите тази сума е 811 евро, а за останалите две групи е съответно 1030 и 910 евро.