Въз основа на решение на Европарламента от 2035 година на територията на ЕС ще бъдат прекратени продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене. Мястото им ще бъде заето от електромобилите и други екологични транспортни средства. Шофирането на бензинови и дизелови коли обаче няма да бъде забранено.
Според анализаторите, това може да предизвика "ефекта на Хавана, където вместо нови и скъпи коли хората ще започнат масово да купуват автомобили втора ръка.
Островът на Свободта
Който е бил в Куба или се интересува от пътешествия знае, че в тази страна по пътищата се движат предимно ретро автомобили, чиято възраст достига понякога 70 години. Особено много тези коли са в курортите и столицата на Хавана.
Американската класика от 50-е и 60-е години на миналия век изглежда автентично и придава на острова на Свободата своеобразен чар. Хората сякаш са попаднали в миналото благодарение на машина на времето. Кубинците обаче се возят на ретроколите не от твърде хубав живот. Вина за това има ембаргото за внос на коли, наложено на страната. Кубинците при това така и не се научиха да си правят сами колите.
Нещо подобно може да се случи и в Европа. Собствениците на коли са свикнали с бензиновите си возила. Те си имат своите предимства и са по-евтини от електромобилите. Ако вторите не станат по-евтини и не се увеличи пробега с едно зареждане, вероятно, много граждани на ЕС ще експлоатират наличната техника до последно. Възможно е от 2035 година в ЕС да има бум на колите втора употреба.
Преди локомотива
Впрочем, страните от Европа не възнамеряват да дочакат единно решение и започнаха с утвърждаването на национални програми за преминаването към екологични видове транспорт.
Удивително е, че най-много от всички за намаляване на вредните емисии милеят жителите на северните страни, където експлоатацията на електромобилите се усложнява от обилните валежи, снеговалежи и големи студове.
Например, коли с бензинов или дизелов двигател няма да се продават в Норвегия още от 2025 година. В момента делът на електромобилите е надвишил 65%. Великобритания, Швеция, Дания, Нидерландия, Белгия планират "зелен преход" през 2030 година.
Франция възнамерява да направи тази стъпка не по-късно от 2040 година. Но ако се приемат единни норми за ЕС, процесът ще трябва да бъде ускорен.
Производителите не са против
Може да се предположи, че автомобилните производители до последно ще се съпротивляват с нововъведенията, ще саботират решенията и ще лобират за удължаване на срока за продажби на коли с ДВГ.
Но за всеобщо учудване, компаниите са готови за промените, въпреки огромните средства, които ще трябва да вложат в конструирането и преоборудването на производството.
В края на краищата всички ще работят при еднакви условия. Производителите при това отдавна са разбрали откъде духа вятъра. Например, General Motors, Volvo, Jaguar и Ford вече има стратегии, както за отказ от класическите двигатели, така и за преминаването към електрически.
Нещо подобно анонсираха Volkswagen и Mercedes. Китайските и японските производители също притежават необходимите технологии. Тъжно е обаче това, че ще се изгубят сериозни компетенции в производството на мотори, работещи с изкопаеми горива.
Технологията на производство на бензиновите мотори се е развила доста много за своето време и дори се е превърнала почти в изкуство.
Не всички обаче са готови за промените.
Междувременно, не всички страни-членки на ЕС подкрепят пълния отказ от ДВГ. На първо място това засяга бедните страни. Категорично против се обявява Чехия, където се произвежда "Шкода".
В момента моделите на марката се радват на голямо търсене, но компанията не разполага с големи ресурси за преоборудването на производството. В Германия - автомобилната столица на света - също бушуват сериозни страсти.
Скъпите модели с мощни двигатели са локомотива и гордостта на отрасъла. Ще запазят ли своя характер Mercedes, Porsche, BMW при прехода към електромотори?
Политикът Хенс Гизеке казва, че ЕС трябва да очаква "ефекта на Хавана". Партията на зелените обаче, влязла във властта, смята, че промените са необходими. "Колкото по-рано постигнем успехи в прехода в Европа и се отървем от зависимостта от скъпите изкопаеми горива, толкова по-добре ще се чувстваме в условията на глобалната конкуренция", казва Катарина Дреге, шефка на "Зелените" в германския Бундестаг.