Ако педалът изведнъж започне да "пропада" - не се паникьосвайте. Повечето автомобили са оборудвани с двойна спирачна система: ако водачът зад волана изведнъж почине, останалият може да се спаси. Ето защо трябва безопасно да натиснете педала на спирачката до долу: ако втората верига не е повредена, тогава на самия под педалът ще придобие известна твърдост и колата ще започне да намалява скоростта, макар и не толкова ефективна, колкото сте свикнали.
Спиране с двигателя
Друг спасител е спирането с двигателя. При автомобили с ръчна трансмисия тази техника се използва от всички поколения шофьори: постепенно преминаваме от 4-та предавка на трета, а след това на втора. Кинетичната енергия на движещия се автомобил се изразходва частично за въртенето на двигателя и колата се забавя.
До известна степен тази техника може да се използва и при коли с автоматик, в който е предвиден режим на ръчно управление: превключете на него и превключете "надолу". Ако такъв режим не е предоставен, можете да прехвърлите селектора върху етикетите на по-ниски диапазони (позиции 3,2,1 или L). Същите действия важат и за автомобили с вариатори.
Ключът към успеха е способността да се действа бързо и компетентно във всяка екстремна ситуация. За да направите това, трябва не само да знаете критичните ситуации, които често възникват, но и да си представите възможности за излизане от тях.
Ръчна спирачка!
Сега за спирачката за паркиране, която често се нарича и ръчна спирачка. Ако е от механичен тип, с лост, който е позициониран под ръката на шофьора(както при Жигули), тогава може безопасно да се използва в движение. Основното нещо е да се действа плавно, като постепенно се увеличават усилието. Крачната ръчна спирачка е по-опасна, тъй като е лесно да се натисне твръде бързо и е по-трудно да се изключи.
Ако ръчната спирачка е от електромеханичен тип, тогава, ако основната спирачка не успее, определено трябва да се опитате да я използвате. Какво се случва зависи от конкретния модел автомобил. Прочетете инструкциите на колата и проверете работата на тази функция в спокойна среда.
Маневриране
В някои случаи маневрирането ще помогне да се спре колата. На натоварена магистрала или в града няма да работи, но извън града може да помогне. Неслучайно по много планински пътища, които вървят надолу, се организират аварийни изходи или спирачни задънени улици с насрещно изкачване. На обикновените пътища широкото рамо също може да бъде полезно. Ако пътят е напълно празен, можете да се движите наляво и надясно.
Контактно спиране
В най-краен случай, когато става въпрос на живот и смърт, ще трябва да използвате – уви! – контактно спиране. В най-простия случай това могат да бъдат снежни преспи, ако има такива, в най-лошия случай, храсти или огради също ще свършат работа. Най-лошият сценарий е да се блъснете в друга кола.
Мнозина съветват в такива ситуации да "се удря това, което е по-евтино". Логиката е ясна, но не забравяйте, че някои Mercedes-Benz защитават пътниците си много по-добре от древния Москвич: хората могат да умрат.
Какво не трябва да правите в никакъв случай
Определено - не трябва да се опитвате да включите на задна предавка в движение или да превключите на режим "Паркиране". Ще загубите време, ще счупите кутията, това е всичко.
Универсални съвети, които ще помогнат да се избегне инцидент във всяка ситуация
Основният враг на шофьора е паниката. Каквото и да се случи, никога не изпадайте в паника, а се дръжте хладнокръвно. Вие и само вие сте длъжни да направите всичко, за да излезете от опасна ситуация с най-малко щети и в идеалния случай без тях изобщо.
Преценката в повечето случаи отнема части от секундата, просто няма време за размисъл и психоза. Така че превъртете в главата си какво може да се обърка и как ще действате.