Върви като аристократ, реве като хулиган: Какво е да си собственик на Jaguar XKR X150

  • 27.08.2018 8:31 /
  • 934 /
  • 0
Върви като аристократ, реве като хулиган: Какво е да си собственик на Jaguar XKR X150

Създаването на автомобили преди всичко е бизнес. Той е безпощаден към всеки, който не отговаря на стратегическите планове на компанията. Британската автомобилна промишленост беше легендарна, но сега славата ѝ малко позатихна. Обещава да се завърне в строя с нова платформа. А ние чакаме и вярваме в компанията на Jaguar XKR X150.

Отвън 

Със смяната на поколенията XKR става само по-красив. Станал е по-дълъг, широк, висок, но и не е изгубил аристократизма си, въпреки разрива с Aston Martin. Заложената от Джеф Лоусън, създателят на предишното купе, идеология на "стичащата се капка по лист на дърво", живее и продължава да впечатлява и в момента, макар и итерациите на ягуарския дизайн продължават вече 13 години подред. 

Всеки Jaguar трябва да се разглежда без да се бърза. Той винаги те кара да си прокараш ръката по струящите линии на предния капак, украсен с два прореза и надпис Supercharged. Хрилете на предните калници далеч не са британско ноу-хау, но XKR сякаш се е родил с тях, до такава степен този елемент се вписва в облика на купето. Сплитърите, дифузорите и останалите R-атрибути изискват детайлно разглеждане. Ако нямате поне едни 15 минути свободни, въобще не се приближавайте към XKR. 

Отвътре 

Отвътре XKR е с обикновен дизайн. Но тази простота е на уверен в себе си потомствен аристократ, чийто скромен вид обаче е изтъкан от най-добрите материали. Благородна кожа, естествено дърво и вълнени килимчета с дебел косъм уверено доминират над многобройните пластмаси. Наличието на традиционния селектор на автоматичната кутия J-gate е намек, че това е тунингован XKR, облечен в доспехите на образец от 2011 година. И така е по-добре. Това е последният бастион на хубавия, някога присъствал във всичките Ягуари, консерватизъм, който е чужд на новите хай-тек играчки.  

 

Оборудването, естествено, е богато, макар и наборът от екстрите да е специфичен. Има подгряване на задното стъкло, но грамотно профилираните седалки с електрическа настройка, памет и регулировка на страничните опори не биха страдали, ако имаха и вентилация. Дисплеят на централната конзола е източник на радост, когато си пускаш аудиосистемата от Bowers & Wilkins, и на гняв, ако трябва да се включи подгряването на седалките. Алтернативен вариант не е измислен.  

Задните кресла не са нищо повече от декоративни. Отчитайки размерите на XKR,отзад можеше да има повече гостоприемство, в този клас такава не е рядкост. В крайна сметка се е получил тапициран с кожа втори багажник, допълващ основния с приличните 330 литра. 

Движението 

Сърцето на голямото купе е осемцилиндровият AJ34S, 4,2-литров двигател със задвижващ компресор Eaton, познат на собствениците на Jaguar S-type R и Range Rover. Мощността е 420 конски сили. Предава се на задните колела посредством класическа шестстепенна автоматична скоростна кутия. След фейслифта XKR получава допълнителни 90 конски сили. Така колата ускорява от 0 до 100 километра в час само за 4.9 секунди. 

Онези, които смятат до известна степен Jaguar за събирателен образ на надменния британски интелектуалец, запознанството с XKR им е противопоказно. Шаблоните може да не издържат и да се пръснат по шевовете. Благодарение на окачването с амортисьори CATS (Computer Active Technology Suspension), които имат автоматично регулиране на степента на твърдостта, купето е способно да ви вози с комфорт на лимузина. Из ямите, асфалтовите пукнатини у трамвайните релси XKR се движи меко и безшумно - сякаш тук е уместно клишето за безшумната дебнеща мишката котка. Всичко е така, както трябва да бъде за едно отроче на благородното семейство, чиито предци са имали достъп до покоите на британското кралско семейство. 

Jaguar XKR X150


Расход на 100 км

Градско 18 литра 

Извънградско 9 литра. 

Смесен цикъл 12 литра.    

При това ревът на Jaguar-а, е като на чудовището от Лох Нес, което са го хванали за опашката и здраво го дърпат. Но не всичко е оставено на произвола с изпускателната система. Тя е взаимствана от неполиткоректния хулиган XKR-S, затова в ниските обороти е като сочен бас, а под пълна тяга реве колкото сила има.  На нея с грохот на "американска мускулеста кола" ѝ приглася самият двигател. 

Трябва само педалът на газта да се натисне на една трета и деликатната реч на потомствения аристократ се заменя с яки вопли на псувни на футболен хулиган. Под този акомпанимент кожено-дървеното великолепие на успокояващия интериор се приема като хубава английска шега. Най-"смешно" може да ви стане по време на среща с КАТ - чувството за скорост в XKR е много притъпено. На скоростомера трябва да се гледа едва ли не по-често отколкото на пътя, иначе рискувате да платите солидна глоба след всяко изпреварване.  

Изключително подходящ за лежерни круизи XKR в спортен режим на скоростната кутия веднага ще извади навън острите нокти на истинския звяр. Това не е просто бърз Gran Turismo, неудържимо летящ по магистралата и можещ да погъделичка собственика си с няколко завоя. Тягата на локомотив след 4 500 оборота се заменя с истинска ярост. Кутията послушно държи предавката, избирана от перата зад волана, а воланът е препълнен с отлична обратна връзка. За своите габарити купето е изключително подвижно. Без проблеми държи траектория. Jaguar под свиренето на компресора и канонадата от изхвърлените газове хазартно влиза във всеки завой, радвайки с бързи, но и пределно изгладени и интуитивно разбираеми реакции. Хищник, но подлежащ на дресировка, който иска постоянно да бъде хранен с бюджетни седани и да бъде извеждан на лов всеки ден. 

Цената 

Между 30 000 и 60 000 лева на родния пазар. 

Ремонт

След покупката задължително трябва да му се направи диагностика. Колата трябва да бъде и обслужена. Освен смяната на масла и филтри, хубаво е да се направи регулировка на фаровете, да се прегледа окачването, да се регулират също преден и заден мост. След това може да се направи и чип тунинг, но само от човек, който много ги разбира нещата, за да не се омаже нещо. 

Също трябва да се има на ум, че сменянето на въздушните филтри (при XKR те са два) става доста трудно. Трябва да се махнат предните гуми и подкалниците, затова при обикновена диагностика да се оцени тяхното състояние е трудно.  

Знаменитите бъгове в английската електрониката не подминават и XKR: в купето периодично забива медийната система. В тези случай тя показва картинка с емблемата на ягуар и не реагира за нищо на света. Лекува се традиционно - спираме и отново палиме двигателя. 

Интересна ситуация има и при резервните части. Някои не само са взаимнозаменяеми с такива от други модели Jaguar, но и с Land Rover, и дори Ford. Например, спирачките са аналогични с тези на Focus ST.

Разходи

Смяна на маслото (Motul 800 5W30) в двигателя и филтри - 10 000 км

Разход в градски цикъл 18 на 100. 

Разход извънградско 9 на 100. 

Разход в смесен цикъл 12 на 100. 

Гориво - бензин 95. 

История на модела

Наследникът на Jaguar XK се появи през 2006 година. За външния вид в новия корпоративен стил отговаря Ян Келъм. Същността обаче не се променя - XK продължава да бъде чистокръвен осемцилиндров Gran Turismo със задно предаване и автоматична скоростна кутия, като кабриолет или купе.

Базовите XK са се радвали на атмосферни двигатели с обем 4,2 литра (300 конски сили.). Става дума за версиите от 2006-2008 година. При фейслифта има и двигател с обем 5,0 литра (385 конски сили). През 2007 година в ограничен тираж за германския пазар е пусната версия V8 3,5 мощност от 258 конски сили. За XKR обаче е имало компресорни варианти на същите двигатели : 4.2 (420 конски сили) и 5.0 (510 конски сили). Царят на планината е бил XKR-S, след фейслифта от 2011 година. Колата се е превърнала в чудовище с 550 конски сили, ускоряващо до 100 километра само за 4 секунди и развиващо максимална скорост от 300 километра в час.  

КОМЕНТИРАЙ