Загряването на двигателя преди шофиране се е превърнало в навик за много шофьори от времето, когато са карали карбураторни автомобили. Междувременно за автомобилите с модерни инжекционни двигатели тази практика може да предизвика редица проблеми с агрегата.
Оставяйки двигателя да работи преди началото на движението, ние активираме режима на загряване. Отначало оборотите на двигателя обикновено се поддържат около 1200 об / мин, но след няколко минути спадат до около 800 об / мин.
Тази практика е била строго необходима в ерата на карбураторните двигатели, докато карбураторът не достигне работна температура, той страда от вибрации при натоварване.
Междувременно много съвременни двигатели, особено турбокомпресори с малък обем, не обичат продължителната работа на празен ход. От една страна, за двигатели с една или две турбини е важно маслото да достигне оптималната температура и да бъде доставено до всички части на турбокомпресора. В края на краищата, дори и най-малката неизправност на системата за смазване може да доведе до проблеми.
През топлия сезон са достатъчни две до три минути за подобно смазване. Въпреки това, при продължителна работа на празни обороти, неизбежно се появява ефектът от маслен "глад" на лагера на турбината, което провокира повишено износване на детайла. Неслучайно в ръководствата на редица модели с турбо двигатели е посочено, че не се препоръчва да се стои с работещ двигател повече от 20 - 30 минути.
Въпреки това, дори ако моторът не е с малък обем и атмосферен, по време на продължителна работа на празен ход, нивото на налягането на маслото ще намалее, съответно, ще циркулира по-лошо. Нуждата от масло може да провокира например износването на маслената помпа.
Какво да направите, за да не ви заслепяват фаровете на автомобили на пътя
В същото време, тъй като в горивните камери ще влезе ограничено количество горивна смес, бензинът или дизеловото гориво няма да имат време да изгорят напълно, увеличавайки натоварването на двигателя.
Освен това, злоупотребата с дълги загрявания и редовното стоене в задръстванията, в крайна сметка можете да повреди катализатора, особено ако се използва нискооктаново гориво, за да спестят пари. Работата е там, че за правилната работа на тази част е необходимо той да се нагрее до определена температура. Само тогава вредните частици в отработените газове ще бъдат ефективно изгорени.
Въпреки това, при прекалено дълго загряване, както и при стоене в задръствания, е невъзможно да се загрее катализаторът до работната температура. Това води до факта, че се запушва със сажди и друга неизгорели продукти.
Какво обезателно трябва да се направи с колата след зимата
Злоупотребата с празни обороти често се разпростира и върху свещите. В тях могат да се натрупват прекомерни въглеродни отлагания. Саждите намаляват ефективността на свещите, което от своя страна води до намаляване на мощността на двигателя и увеличен разход на гориво.
Тук обаче има изход - да оставите двигателя да работи на високи обороти, например да карате половин час по магистралата и свещите вероятно ще бъдат изчистени.
Обобщавайки, може да се отбележи, че оптималното време за загряване на двигателя в топлите сезони е не повече от пет минути.
Не трябва да се забравя също, че времето за безопасна работа на двигателя на празни обороти е предвидено в инструкциите за експлоатация на автомобила. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!