Еко-режимът е една от често срещаните функции на съвременните автомобили заедно със стандартния и икономичния режими. Автомобилните производители препоръчват използването на еко режим като един от начините за намаляване на разхода на гориво, което означава по-ниски разходи за автомобила и намаляване на вредите, които колата причинява на екологията.
Всъщност, скоростта е удоволствие, което си има цена. Но колко безобиден е наистина самият еко режим и не се ли превръща в крайна сметка също в едно много скъпо удоволствие за водача?
Еко режимът на много съвременни автомобили работи по начин, който обучава шофьорите в принципите на икономично шофиране. Системата показва на водача как се променя разходът на гориво в зависимост от стила на шофиране и подсказва какво да се прави, за да се намали разхода на гориво.
В режим "еко" се променя работата на някои енергоемки системи на автомобила, като например климатичната система, управлението на волана. Освен това се променя и работата на някои функции за управление - ускорение на автомобила, превключване на предавките, забавяне и т.н.
В еко режим трябва да се придържате към плавния начин на шофиране, да не натискате силно педала на газта, докато шофирате в междинни предавки, да се опитвате да не ускорявате интензивно, да шофирате така, че да не се налага да спирате често и рязко и да не променяте скоростта по време на шофиране при изкачване.
Как лесно и бързо да разберете дали една кола е с износен двигател
Какво се случва с двигателя в този момент и как работи при шофиране в еко режим? Разбира се, производителите не лъжат, двигателят консумира по-малко гориво. Но ако вземете предвид фактора на увеличеното износване на двигателя, радостта от възможността да спестите пари за зареждане с гориво силно отслабва. А допълнително износване се получава и то значително понякога.
Шофирането при ниски скорости и при ниски обороти увеличава интензивността на износването на двигателя, съединителя и скоростната кутия. От това особено страдат двигатели с малък обем, които, когато работят в еко режим на ниска скорост, трябва много да се напрягат и да „теглят“ тежката машина.
Колкото по-малко са оборотите, с която двигателят работи, толкова по-малък обем масло преминава през цялата система на двигателя. В еко режима двигателят не получава допълнително смазване, поради триенето и високите температури в условията на "глад" за масло износването на компонентите на двигателя се увеличава значително. В същото време почти всички компоненти на групата цилиндъра и буталото са подложени на удар, като разходите за подмяна могат определено да анулират икономиите на гориво.
Ето какво означава емблемата "рибка" в задната част на колата СНИМКИ
Трансмисията също страда. При шофиране в еко режим, автоматичната скоростна кутия дори при ниска скорост на движение „скача“ от по-висока предавка на по-ниска и обратно. И такива резки и чести преходи допълнително натоварват скоростната кутия и всички нейни компоненти. Но не само автоматичните трансмисии, ами и роботизираните трансмисии страдат от този режим на работа.
Не трябва, разбира се, да са изпада в крайности и да се приема, че еко режимът е еднозначно зло за колата. Използването на такава функция трябва да се дозира и да се разбира, че ще бъде от полза за двигателя да поработи и по-интензивно, например в спортен режим.
При преминаване от режим "еко" в "спорт" за достатъчно голямо разстояние, двигателят ще има време да се загрее, а изпускателната система ще има време да изгори въглеродните отлагания и сажди, които се образуват в катализатора при често шофиране в еко режим.
Освен това не трябва да се забравя, че има много начини за постигане на умерен разход на гориво, дори без да се активира еко режим. Тоест, в стандартния режим, шофьорът може да кара "бюджетно", без да създава допълнителни фактори на износване на двигателя. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!