В интернет обществата на шофьорите отдавна витае идеята, че изолирайки с топлоизолиращ материал тръбите, водещите от компресора и климатика до изпарителя, може значително да се подобри охлаждането на салона. Декларираният ефект е добавени "минус 3-4 градуса", което никак не е малко.
Смята се, че климатикът започва по-добре да охлажда салона. Странното е, защо тогава самите автомобилни производители не са се сетили за това.
Мнението на специалиста
"Всички, които поне веднъж са гледали как се монтира домашен климатик, за видели, че майсторите внимателно изолират тръбите, съединяващи външното с вътрешното тяло. Защо те правят това?
Защото разстоянието между двата блока може да достигне 15 метра, студените тръби, в съприкосновение с въздуха в помещението, ще се покрият с конденз. Влагата ще започне да се събира в струйки и да мокри помещението. Затова топлоизолацията на медните тръби на домашната система е категорично задължителна.
В автомобила ситуацията е съвсем друга. Дължината на тръбите от компресора и кондензатора до изпарителя не надвишава 1.5 метра. Тръбите са от алуминий, което е един вид протектор спрямо металната каросерия. Тоест при електрохимична корозия във влажна среда алуминият ще се разрушава, защитавайки материала на каросерията. Именно затова тръбичките се закрепват с пластмасови държачи на разстояние от елементите на каросерията. А що се отнася до вентилацията, тръбичките винаги остават сухи.
Облепяйки ги със слой изолация, охлаждането на салона няма да се подобри. Това дори е вредно.
Причините са няколко. Първо, алуминиевата тръба, ако е изолирана, може да започне да корозира. Второ, да се изолират въпросните тръби е доста сложно и неудобно. Трето, заради малката дължина на тръбите, ефектът ще е нулев", казва експертът.
Присъдата
Изолацията на тръбите няма да донесе ползи, а може да предизвика корозия. За повишена ефективност на работата на системата е по-добре от време на време климатикът да се почиства. Колкото по-добре охлажда фреона, толкова по-добре ще работи системата.