Незадължителен, но много показателен елемент на употребявания автомобил са въздушните възглавници. Фактът, че смекчават последствията от произшествие, не е единствената им полза за купувача на кола втора ръка.
За опитен купувач на употребявани автомобили системата на въздушните възглавници SRS Airbag служи като индикатор за участието на автомобила в произшествие. От това можем да заключим колко силен е бил ударът, защото на машините от последните няколко поколения при лека авария възглавниците не излизат.
Имайки такава подсказка като факта, че въздушните възглавници са се задействали, можете да потърсите следи от инцидент по колата или веднага да откажете да я купите.
Има обаче малък проблем, който може да анулира помощта при диагностицирането на автомобил за катастрофа: възглавниците не са електрически крушки или, да речем, не са радио, те не могат да бъдат проверени чрез включване и изключване.
Следователно, за да се разбере състоянието на въздушната възглавница и нейното наличие като цяло може само чрез прилагането на специални усилия. И така, как да разберете дали въздушните възглавници някога са се отваряли в колата?
Лампичката на панела
Първото ниво на проверка е индикаторът за изправност на системата SRS. Подобно на други подобни символи, той трябва да се включи със запалването и да изгасне след няколко секунди.
Подозрителните признаци са следните:
Индикаторът не светва. Ако колата е достатъчно стара е възможно никога да не е имала въздушни възглавници. Но тогава не трябва да има маркировки SRS или Airbag.
На повече или по-малко нови автомобили можете да проверите оборудването на конкретен екземпляр по VIN кода - колко и какви възглавници са инсталирани. Но по отношение на много стари машини това не винаги е възможно. Друга причина SRS индикаторът да не работи е изгорялата му крушка.
Кои са особеностите на автоматика и роботизираната скоростна кутия на колите
Индикаторът не е изгаснал. Ако лампичката свети през цялото време, тогава значи системата не работи правилно и се налага проверка с диагностичен скенер. Възможно е причината да е в липсата на пиропатрона, който са решили да не инсталират отново след инцидент.
Индикаторът изгасва неправилно. Всяка от системите, която има предупредителни лампи на таблото, се диагностицира самостоятелно и съответно според резултатите от проверката индикаторите не могат да изгаснат едновременно.
Ако SRS лампата изгасва всеки път заедно с друга, това е основание за провеждането на по-задълбочена, инструментална диагностика.
Тапицерия
Изстрелвайки се в момента на инцидента, възглавниците пробиват тапицерията на интериора. Обикновено тези детайли струват доста, така че безотговорните собственици могат да маскират повредените участъци, вместо да ги сменят.
Внимателно огледайте пластмасата около възглавниците - дали има следи например от лепене и боядисване по нея.
На седалките и тапицерията на салона неравномерните шевове издават сработването на въздушните възглавници (меката тапицерия се отваря по шевовете) или дори петна.
Неприятна ситуация: Кои са причините, поради които колата няма да запали
Диагностичен скенер
Повече информация за историята на въздушните възглавници в салона ще даде проверка с диагностичен скенер. Той може да покаже не само случаи на отваряне на въздушни възглавници и смяна на техните пиропатрони, но и срока им на годност.
Но за това нещо ви трябва скенер, подходяща програма, която е запозната с посочения модел автомобил и обучен диагностик.
Предно стъкло
Непряко потвърждение, че предната въздушна възглавница е отваряна в колата, може да бъде липсата на оригиналното предно стъкло и поставено друго. Факт е, че при някои модели, когато въздушната възглавница (обикновено на предния пътник) се задейства, част от арматурното табло над отделението на въздушната възглавница, отлитайки, счупва стъклото.
Разбира се, може да има и други причини за смяна на предното стъкло, но този факт ще помогне да се допълни картината, ако има други признаци за задействане на SRS системата.
Препоръка
Не искаме да кажем, че липсата на изправни въздушни възглавници е причина да се откажете от покупката на даден автомобил. Ако предпазните колани са изправни, използването на автомобила е напълно възможно, тъй като коланите носят основната тежест за спасяването на живота на хората при катастрофа.
Но си струва да си изясните ситуацията със системата SRS Airbag в конкретната кола, дори само защото това ще помогне да се разбере историята на самата кола по отношение на участието й в катастрофа. А това е много по-важното обстоятелство. /auto.blitz.bg
Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!