Пролетта дойде: 6 задължителни неща, които всеки шофьор трябва да направи с автомобила си

  • 01.04.2024 9:26 /
  • 2793 /
  • 0
Пролетта дойде: 6 задължителни неща, които всеки шофьор трябва да направи с автомобила си

Експерт припомни какво трябва да проверите в колата си след зимата. 

Огледайте шасито

Окачването изпитва големи натоварвания през зимата. Ако незагрятите амортисьори попаднат в дупка, стъблата и уплътненията могат да се повредят. Тампоните на лостовете се напукват по-често в студа. Прахоуловителите на шарнирите на задвижващите колела и кормилните щанги губят своята стегнатост по-бързо.

Дори повредените от корозия пружини обикновено се чупят през зимата. Всички тези грешки трябва да бъдат идентифицирани и коригирани, преди да започнете да шофирате бързо и на дълги разстояния.

Летните гуми

Време е за преобуване. Огледайте предварително летните гуми за повреди по протектора и страничните стени.

Ако през зимата налягането в гумите е намаляло с 0,2-0,3 бара, това е нормално. Ако е повече, потърсете течове. Побързайте, преди да се извият опашки в магазините за гуми за сезонна смяна на гуми.

Преценете дали е време да смените гумите си поради износване. Височината на протектора трябва да бъде най-малко 1,6* мм.

Каросерията на колата

Ако карате колата на канал или повдигач, проверете дали има ръжда по праговете и страничните греди. Може би има смисъл да се похарчат пари за професионална антикорозионна обработка на каросерията.

След като измиете старателно колата си, за да премахнете зимната мръсотия и химикали, оценете състоянието на външните панели. Драскотини и пукнатини, които се появяват през зимата, трябва да бъдат третирани с антикорозионни средства или боядисани.

Изсушете вътрешността

През зимата вкарваме доста сняг в купето на колата. Той се разтапя, водата прониква под подложките и напоява мокета и топло- и шумоизолацията. Поради влагата започва да се образува мухъл, появява се неприятна миризма и дори подът ръждясва.

Ако килимът е леко влажен, поставете вестници. Ако има много вода, ще е необходимо внимателно изсушаване с частично или пълно разглобяване. Това е досадно и отнема много време, но все пак е по-добре от запълването на дупки по пода!

Проверете охладителната система

През пролетта натоварването на охладителната система се увеличава. В задръстванията, които зачестяват с настъпването на топлия сезон, много автомобили започват да прегряват.

Следете внимателно температурата на двигателя. При автомобили без температурни индикатори можете да използвате адаптера ELM 327, който предоставя показания на смартфон. Тази проверка ще гарантира, че всичко с охладителната система е наред.

Ако сте поставили картон пред радиатора за зимата и сте покрили захранващия блок с одеяло за кола, не забравяйте да ги премахнете.

Измийте радиаторите

Топлообменникът на климатика в повечето съвременни автомобили се намира пред радиатора на двигателя. И понякога се задръства толкова гъсто с мръсотия, че спира да пропуска въздух, поради което радиаторът на двигателя спира да работи ефективно.

Освен това през лятото между тези два топлообменника се натрупват мъх и листа. А през зимата този слой се „циментира“ с мръсна каша и реагенти.

Кондензатор на климатик, замърсен до такова състояние, няма да позволи на двигателя да се охлади.

За да възстановите нормалната работа на охладителната система, понякога е достатъчно да измиете външната страна на топлообменниците. В случай на силно замърсяване или поради характеристиките на дизайна на автомобила понякога трябва да премахнете бронята и дори радиатора на двигателя.

Обслужване на климатика

По-добре е да проверите климатика преди да настъпи жегата. Дори само защото през сезона се чакат големи опашки в специализирани фирми за поддръжка и ремонт на климатични системи.

Въздухът, излизащ от дефлекторите, трябва да има температура не по-висока от +7°C. Докато навън е хладно, проверката ще трябва да се извърши в топъл гараж или подземен паркинг. 

*
Каква е минималната дълбочина на протектора?

Съгласно европейските норми, законовият минимум на износване на грайфера е до 1,6 мм. Различни независими тестове показват, че минималната дълбочина не бива да е под 3 мм. Средната дълбочина на грайфера при новите летни гуми е средно между 8 и 9 милиметра. Когато караме с 1,6 мм. износен грайфер, това означава, че отговарящият за поддържане на сцеплението слой вече е изтрит и се отварят сериозни предпоставки за възникване на аквапланинг.

КОМЕНТИРАЙ