Експерт обясни кои автомобили се нуждаят от лятно масло. В съветско време шофьорите се опитваха с всички сили да получат лятно моторно масло. Викът "пуснато е масло!" незабавно се разпространява без никакъв интернет - особено когато в продажба се появи нещо по на оферта или с реноме сред хората.
Въпреки това, по-голямата част от населението караше с "всесезонно" или дори "зимно" през цялата година - и нямаше никакви проблеми.
Имаме ли нужда от някакъв вид "масло за лятото" днес? Зависи от лятото.
Какво мислят автомобилните производители?
Правилният отговор, както обикновено, трябва да бъде даден от производителите. Въпреки това, що се отнася до лятото, повечето изненадаха с отговор: защо?
Твърденията на представителствата на Hyundai и Jaguar Land Rover, Mazda и Subaru, Renault и Volvo, Mitsubishi и Kia изглеждаха като шаблони: нашите моторни масла са всесезонни и затова нашите автомобили нямат специално отношение към лятото.
Сменяйте, според инструкциите, маслото веднъж на всеки 15-20 хиляди километра - и ще бъдете щастливи. А ако условията на експлоатация са тежки, тогава можете да го правите по-често.
Какво подсказва здравият разум
Интуитивно, колкото по-висок е вискозитетът на маслото, толкова по-дебели са маслените филми в търкащите се двойки на двигателя - в лагерите на коляновия вал, под буталните пръстени... И колкото по-дебели са фимите, толкова по-добре, защото предпазват частите от износване. Но ако всичко беше толкова просто, тогава производителите на двигатели единодушно биха гласували за най-вискозните масла, които съществуват. Но те не го правят и има причина за това.
Проблемът е, че маслените филми, образувани от буталните пръстени, създават сериозно термично съпротивление - в края на краищата топлината, която се получава от буталото и газовете в горивната камера, се отстранява с 60 процента през пръстените. А топлопроводимостта на маслото е много ниска!
И колкото по-дебел е филмът, толкова по-малко топлина се отстранява от буталото. Така че температурите му се покачват!
И с температурите размерът на самото бутало се увеличава - в края на краищата всички метали се разширяват при нагряване. Оттук и заключението: има граница, над която се получава "ухото на Демян": двигателят ще започне да губи мощност и дори може да "заклини".
Да се налива ли гъсто масло или да не се налива
Тези, които очакват по някакъв начин да повлияят на ефективността на двигателя с такава смяна на маслото, могат веднага да бъдат посъветвани да не губят време или пари.
Редките масла от тип 0 W-20 са изобретени с причина: те, на първо място, са "нацелени" към икономии с оглед на околната среда. Използването на масла с по-голям вискозитет също е проблемно от гледна точка на това, че увеличава загубите в тесните маслени канали.
Това означава, че всяка аматьорска дейност с масла спо-голям вискозитет, която не е съгласувана с производителя на двигателя, е допустима само за по-стари двигатели, в двойките на триене, в които има ясно изразени хлабини. Но дори и в този случай маслото с по-голям вискозитет ще се превърне в един вид лек преди смъртта на двигателя.