В автомивките не случайно виси надпис "Ще измием без проблем, но дали после колата ще запали...не гарантираме".
И това е напълно обяснимо: изобилието от електроника пред предния капак убива всякакво желание да се провеждат каквито и да е водни процедури, особено под налягане. Водата е добър проводник на електричесвтото, затова е способна да направи късо съединение където си поиска.
Последствията може да са плачевни, а отстраняването им доста скъпо.
На по-старите коли бе достатъчно да се сложи найлонов плик върху делкото, но при съвременните ДВГ никакви пликове няма да ви помогнат. Затова много автолюбители предпочитат въобще да не си мият двигателя, защото им е по-спокойно.
Коментарът на специалиста
Максим Меженков, директор по развитието на компанията "Мой автопрокат"
Никой нормален човек няма да се навие да мие двигателя!
"Миенето на ДВГ при новите автомобили е доста съмнителна работа. При попадането на вода и химически средства върху сглобките ще се образува ръжда. Кабелите ще се окислят в местата си, където се съединяват. С времето кабелите може и да изгният, ще се изгуби контакта, ще стане късо съединение. Ако в сервиза ви предлагат да ви измият двигателя с пяна и след това да я "издухат", не се съгласявайте! Всичките тези регенерати разяждат маслото и мазута, а изолацията на кабелите и пластмасата "се състоят" именно от тях".
Нездравословната мръсотия
Но и мръсното пространство под капака също ще доведе до повреди на двигателя.
Слоят мръсотия променя топлинния баланс на силовия агрегат, помагайки за неговото прегряване. Ускорява корозията на контактите. Способства за изтичането на високо напрежение, което води до пропуски при запалването и, като следствие, до преждевременно излизане от строя на каталитичния преобразовател.
Освен това, мръсотията, смесвайки се със зимните реагенти, може с времето да разяде изолацията. А така и до пожар може да се стигне.
При това под слоя мръсотия е трудно да се забележат бързо течовете, а значи и неизправностите. В салона също така почва да мирише на разлагаща се дървесина и листа.
Безопасно двигателят може да се измие в дилърския център. Там ще херметизират онова, което трябва, и ще се убедят, че двигателят в резултат на водните процедури не е пострадал.
Коментар на специалиста
Ана Уткина, ръководител на пресслужбата на "АвтоСпецЦентр"
Трябва да се мие, но професионално
"Производителите на автомобили предоставят на собствениците пълна самостоятелност във взимането на решения относно измиването на мотора и не дават препоръки относно процедурите за почистване на пространството под предния капак. Говорейки за целесъобразността на измиването на двигателя, важно е да се отбележи, че непочистеният мотор работи по-зле за сметка на по-лошия топлообмен и високия риск от прегряване. Освен това, заради силно замърсяване може да се увеличи разхода на гориво, да се намали мощността на двигателя, който ще започне да работи неустойчиво.
Съществуват два основни начина за измиване на мотора. Първият - с помощта на специални химически средства и слаба струя вода и последващо внимателно изсушаване. И втория - с гореща пара с помощта на специално оборудване. Дадените способи се водят за равнозначно ефективни и безопасни в случай, че измиването е извършено от висококвалифициран специалист.
Радиатори: оставете ги на специалистите!
Замърсяването на радиаторите отвън може да доведе до прегряване на мотора. Освен това, мръсотията по радиаторите води до корозия - това е особено актуално след зимния сезон.
Без необходимия опит обаче човек не трябва да се захваща за тази работа. Опасно е радиаторът да се почиства със средства за сухо почистване: може да се образува труден за отстраняване филм, влошаващ топлообмена.
Един или два пъти в годината посещавайте сервиза, където да ви обслужат и климатика. Там радиоаторът ви може да бъде измит професионално и безопасно.
Измиваме сами - инструкции стъпка по стъпка
Ако все пак вие твърдо сте решили сами да си измиете двигателя, пригответе си следните неща за работа - прахосмукачка и парцали.
- Първо минете с прахосмукачката двигателния отсек: там със сигурност са се натрупали листа, пясък, пух от тополи.
- Всичките детайли, които се махат лесно - капака на двигателя, блока с бушоните, трябва да бъдат свалени и измити с шампоан и вода.
- Отстранете подложката под рамената на чистачките. Проверете нишата, където обичайно се натрупват изсъхнали листа и пух от тополите. Тази маса трябва да бъде отстранена, а повърхността трябва да бъде избърсана с парцал, намокрен с антибактериалното средство хлорхексидин. С него обикновено се почистват климатиците.
- Достъпните повърхности на каросерията и двигателя, както и кабелите, и маркучите, почистваме с парцал. При наличието на много силни замърсявания парцалът може да се намокри с WD-40, но е по-добре да се използва средство за сухо измиване на каросерията. Най-важното е да сте внимателни.