Как размерът на колелата и гумите влияе на поведението на автомобила

https://auto.blitz.bg/saveti/kak-razmert-na-kolelata-i-gumite-vliyae-na-povedenieto-na-avtomobila Auto.blitz.bg
Как размерът на колелата и гумите влияе на поведението на автомобила

За никого не е тайна, че управляемостта на автомобила зависи пряко от параметрите на колелата и гумите и докато плюсовете и минусите на определени гуми и марки са повече или по-малко ясни, то предимствата и недостатъците на определени размери не са.

Например, много шофьори не могат да решат коя гума да изберат - стандартна, високопрофилна или нископрофилна. Нека се опитаме да изясним този въпрос.

Първо, нека да разгледаме кои гуми се считат за нископрофилни. Нека вземем за пример един от най-популярните размери - 205/70 R16. Втората цифра, 70, е съотношението между височината на профила и широчината на гумата, измерено в проценти. Ако стойността е под 60, гумата се счита за нископрофилна, а ако е над 80, тя се счита за високопрофилна.

Например на състезателните автомобили се монтират гуми със съотношение 25-35 %. В същото време нископрофилните гуми по дефиниция са по-широки от стандартните и високопрофилните гуми. За да се гарантира, че в гумата има достатъчно въздух, а оттам и собствено тегло на автомобила, конструкторите на нископрофилни гуми трябва да увеличат ширината на гумата.

Предимства на нископрофилните гуми

Красотата

Едва ли някой би оспорил, че нископрофилните гуми са красиви. С увеличаването на размера на колелата пропорциите на автомобила стават по-спортни, а автомобилът като цяло започва да изглежда по-солиден. Освен това, тъй като нископрофилните гуми са по-скъпи от стандартните и високопрофилните, притежаването им е по-престижно.

Динамика на ускорението и спирането

Както е известно, нископрофилните гуми превъзхождат всички останали по отношение на скоростните характеристики, тъй като техният скоростен индекс само започва само с "H" (210 км/ч), а за стандартна се счита "V" (240 км/ч).

Кое стъкло на колата да счупите, ако ключовете са заключени вътре и се налага да тръгнете

Следователно тези гуми предлагат по-добро ускорение и динамика, както и по-добра реакция при управление. Освен това ниският профил значително намалява клатенето на автомобила при по-високи скорости и се справя по-добре на завоите. Освен това спирачният път на нископрофилните гуми е средно с 5-10% по-къс от този на стандартните гуми.

Подобрено сцепление и управление

В съответствие със законите на физиката по-широкият профил увеличава контактната площ, което допринася за по-голяма безопасност при шофиране.

В същото време гумите спомагат за намаляване на неопорната маса, което прави автомобила по-податлив и предсказуем при шофиране. Например автомобил с нископрофилни гуми се занася по-трудно и е по-стабилен по права линия. Естествено, такива гуми се монтират стандартно на много спортни модели.

Икономия на гориво

Автомобилите, оборудвани с нископрофилни гуми, са по-икономични, главно поради намаленото съпротивление и факта, че нископрофилните модели тежат по-малко от високопрофилните.

Устойчивост на износване

Нископрофилната гума се отличава с издръжливостта и устойчивост в режим на агресивно шофиране.

 

Недостатъци на нископрофилните гуми

Плавност

Тъй като профилът на джантите е много по-нисък от този на другите гуми, те се справят по-лошо с неравности.

Когато шофирате по неравен път, особено при висока скорост, шофьорът и пътниците ще усетят неравностите. Освен това съществува повишен риск от повреда на гумата и дори от пълно скъсване, както и от повреда на джантата.

Натоварване на окачването

Ако колело с нископрофилна гума се удари в неравност, например в дълбока яма с остри ръбове, окачването се натоварва допълнително, в допълнение към риска от повреда на джантата.

Тъй като гумата не е в състояние да поеме ударите от пътя, те се поемат от шасито. Това води до повишено износване и по-кратки интервали за ремонт.

Не се препоръчва офроуд

По същите причини не се препоръчва продължително шофиране на автомобили с нископрофилни гуми извън пътя.

По-специално тези гуми не обичат шофирането в кал, пясък и дълбок сняг, първо, защото нямат ясно изразен протектор и, второ, поради повишеното въздействие върху окачването и джантите при преминаване през неравности.

Високо ниво на шума

Твърдостта и увеличената ширина на профила създават повече шум, който е особено забележим при скорост от 80 км/ч или повече, което се засилва, ако асфалтът е разбит или абразивен.

Скъпо

Нископрофилните гуми са по-скъпи от високопрофилните. Освен това цените за монтаж на гуми също ще бъдат значително по-високи.

Същевременно, тъй като тези гуми обикновено се монтират на мощни и бързи автомобили, износването им се увеличава при рязък старт и ускорение.

5 кросоувъра с автоматик, които не се развалят дори при голям пробег СНИМКИ

Нископрофилните гуми могат да бъдат повредени по-бързо и ако редовно карате по разбити пътища и не следите налягането в гумите. Поради конструктивните особености на такива гуми ниското въздушно налягане може да доведе до деформация на страничните стени на гумата.

Извод

Така че, решението дали да вземете нископрофилни гуми или не, трябва да се основава на условията, при които ще се използва автомобилът.

Ако шофирате предимно по магистрали и обичате активното шофиране, тези гуми са вашият избор. И обратното, ако шофирате по-често по извънградски пътища и отдавате приоритет на плавното каране, логично е да изберете гуми със стандартен или висок профил. /auto.blitz.bg

Харесайте auto.blitz.bg и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!

 

 

 

 

 

Горещи

Коментирай
2 Коментара
simonb
преди 3 години

205/55/16 е най-разпространените гума ,а не 70

Откажи
Боц
преди 3 години

Пак простотии... Добра идея и до там. Прочетете си статията преди да я публикувате или се допитайте до специалист. Сами си уронвате авторитета, успех!

Откажи