Експертит говориха за ефективни методи за шофиране на автомобил с автоматична скоростна кутия. Изглежда, че с разпространението на автоматичните трансмисии спирането на двигателя остава в миналото. Съвсем не!
Спирането с двигателя е един от начините за управление на автомобила. Това се случва, когато педалът на газта е напълно освободен и предавката е включена, и оборотите на коляновия вал надвишават минималните обороти на празен ход.
Възниква ситуация, при която вече не двигателят върти колелата, а колелата трябва да въртят двигателя, вършейки работата. Колата е принудена да изразходва натрупаната енергия и затова спира по-бързо, отколкото в неутрална скорост.
Основната роля при спирането играе устойчивостта на завъртане на коляновия вал. Състои се от загуби от триене и загуби от компресия на въздуха в цилиндрите. Разбира се, с последващото разширяване част от енергията се връща, но тя е малка.
Освен това енергията се консумира от устройства, които нормално двигателят върти. Това са генератора, компресора за климатик - и т.н., в зависимост от дизайна.
Спирането на двигателя е по-ефективно при многоцилиндрови двигатели с високо съотношение на компресия. Трицилиндровите "зумъри" с компресор, уви, имат по-малко съпротивление.
При ръчната скоростна кутия процесът на спиране на двигателя изисква някои смислени действия от водача.
Например, когато наближавате мястото за спиране, не е нужно да влизате изключвате от скорост - просто освободете педала на газта, след което започнете да спирате с предавката.
Сложете скоростната кутия на неутрална позиция само точно преди самото спиране. В същото време е много интересно да се наблюдават показанията на моменталния разход на гориво. Той е равен на нула!
Автоматична скоростна кутия
Но как да спирате с автоматична скоростна кутия?
В повечето ситуации всичко ще се случи от само себе си. Контролните блокове разбират колко се различават желаното и реалното забавяне - и не превключват на по-висока предавка, когато скоростта се увеличава, и не освобождават блокировката на преобразувателя на въртящия момент.
На най-стръмните спускания обаче е по-добре да помогнете на електрониката. Ако автоматичната скоростна кутия позволява ръчен избор на предавка, трябва да превключите на ниска предавка (трета, втора или дори първа, в зависимост от наклона на спускането). При по-старите автомобили селекторът може да бъде преместен в позиция L, 2 или D3, като по този начин се забранява на трансмисията да превключва над първа, втора или трета предавка.
Вариатор
Същото е възможно и при автомобили с CVT. Най-често те използват преобразувател на въртящия момент, който не се различава от същия в хидромеханична трансмисия. Електронният блок прилага същия алгоритъм със заключването си, а при стръмно спускане е желателно ръчно да се фиксира ниска виртуална предавка.
Напредналите потребители на смартфони могат да инсталират приложение, което ви позволява да регулирате степента на спиране на двигателя чрез адаптера ELM327.
Това е възможно например при вариаторите Jatco, които са инсталирани на Nissan, Renault, Mitsubishi, Jeep и други автомобили.
Робот
В автомобилите с роботизирани скоростни кутии често е достатъчно предварително да изберете по-ниска предавка, когато шофирате надолу - на равно всичко ще се случи от само себе си.
Когато спирането на двигателя е неефективно
Трябва да се отбележи, че ефективността на спирането на двигателя се увеличава пропорционално на броя на консуматорите на енергия - от климатик до сервоусилвател на волана или дори мощна "музика". Всички тези устройства всъщност се превръщат в товар за колелата по време на спиране, което затруднява въртенето им. В същото време горивото няма да се изразходва за тяхната работа.