Истини и митове: Какво е даунсайзинг на двигателя и защо се прави

  • 27.05.2019 11:30 /
  • 5075 /
  • 3
Истини и митове: Какво е даунсайзинг на двигателя и защо се прави

Що е то даунсайзинг? В превод даунсайзинг (downsizing) означава смаляване на размерите. Що се отнася до автомобилната индустрия, то става дума за намаляване на размерите на двигателя и, минимум, запазването на неговата мощност, но, естествено, е по-добре, когато тя нараства. Да кажем така, това е въплъщение на нашите желания - да имаме малък и евтин автомобил с мощен двигател. 

Даунсайзинг на двигателя 

На всички е известно, или поне са чували, за легендарните двигатели, които изкарват по един милион километра без основен ремонт. Та, днес може да забравите за тях. Както се оказа, те не са изгодни за производителите и не устройват до голяма степен купувачите. Какво им е лошото? Именно тяхната надеждност. Признайте си, защо ви е да ползвате един и същ автомобил и двигател през целия си живот? А дори и колата на вашите родители. Никой не иска това, всеки желае нещо новичко с нов двигател.  

Но "едномилионникът" не иска да се чупи, той е супернадежден. Ето така се е зародил и даунсайзингът, започва работата по своеобразния тунинг на въпросните двигатели. За да се разбере какво точно се случва в този процес, ще трябва да си припомним някои характеристики на двигателите.  

По принцип, достатъчен е само един параметър, който е способен много лесно да изясни в какво се състои целият проблем, засягащ понятието даунсайзинг. Става въпрос за обема в литри, тоест мощността в конски сили на литър обем. И ако през 80-те години на миналия век двигателят разполагаше с около 40-50 конски сили на литър, то сега въпросната достига над 100. При това габаритите на двигателите не се увеличават, а се намаляват.  

Та всъщност какво точно е даунсайзинг? 

Фактически, това явление с други думи може да се нарече форсиране на двигателя. При това за целта има два подхода:  

1 Или просто четирицилиндровия двигател става трицилиндров 

2 Или даунсайзингът се свежда до смаляване на всичките размери, за да се осигурят по-малки габарити на двигателя. 

Трябва да се признае, че подобна миниатюризация се извършва във всеки от случаите. Извършвайки този даунсайзинг, трябва да се има предвид, че смаляването на  буталата, мотовилките, коляновия вал автоматично намалява тяхната здравина.  

Не е тайна и фактът, че се използват специални програмируеми коефициенти при изчисляването на натоварването на детайлите, осигуряващи допълнителен запас от здравина на тези възли. Това може да се изрази, например, в повишаването на материалоемкостта на изделията, когато някои елементи от конструкцията се изработват с използването на излишен метал за "здравина". И когато се прави даунсайзинг, тоест по отношение на двигателя се прави миниатюризация, всичките налични резерви намаляват. Това засяга (в негативен план) и здравината на детайлите и размерите им, както и устойчивостта им на износване.   

Какво има още? 

При следващия етап на процеса за повишаване на литровата мощност се прави увеличаване на компресията в цилиндрите на двигателя. Това се прави в момента чрез турбо. Именно даунсайзингът е довел до появата на голям брой трицилиндрови турбинирани двигатели. Това, естествено, се представя като борба за екологичност, намаляване на вредните емисии и разхода на гориво, но всичките тези добри намерения водят до намаляване на надеждността на мотора. 

Тоест, намалява се надеждността на характеристиките на отделните детайли, докато условията им за работа стават все по-сурови. Повишава се компресията в цилиндрите, използва се по-качествен, високооктанов бензин и нови принципи за управление на двигателя. В резултат даунсайзингът води до това, че съвременните двигатели не са способни да са "едномилионници". Според експертите, въпросните силови агрегати безпроблемно могат да достигнат 150 - 200 хиляди километра, но не и един милион. Виждате ли разликата? 

При това никой не се опитва да използва нови материали, използвани в аерокосмическия отрасъл. Все пак те са скъпи, а всички прекрасно знаят, че в състезанието за цена и качество често се избира именно цената. Така, че форсирането на двигателите, наричано даунсайзинг, се свежда просто до изстискването на двигателя в комбинация със съкращаването на неговата надеждност и дълговечност. 

Извод

Изискванията на екологията и рационалното използване на ресурсите карат производителите на автомобили да търсят все нови и нови възможности за развитие на двигателите. Единият от начините е даунсайзингът, намаляването на габаритите на двигателя при определено повишаване на мощността му. Другата страна на този процес обаче е намаляването на неговата надеждност и дълговечност. 

 

 

КОМЕНТИРАЙ

Коментари

  • русев
    16.08.2018 9:05
    Напълно вярно !!! Автомобилите вече се правят от икономисти,а не инженери
  • жена
    16.08.2018 11:50
    "че в състезанието за жена и качество" Четете си статиите!
  • kontro
    28.05.2019 20:11
    Космическа онлайн стратегия .Ярка графика и завладяващ сюжет.Роботът печели пари за вас !Супер забавление !https://bit.ly/2JrOSes