Само не се смейте.Не случайно дискутираме тази тема. Читател е попаднал в следната ситуация.
Той е открил, че нивото на маслото в двигателя е под критичния минимум, а някой го посъветвал да използва олио, за да долее и да си стигне до дома.
Съветът се оказал абсурден и той не се вслушал. Затова пък сега ние ще направим на този съвет оценка.
Сега да разберем може ли в двигателя да се сипе олио, за да се стигне до мястото на ремонта. Да се долее, а не да се напълни изцяло.
Обикновеното моторно масло има пет основни функции:
1. Смазка. Работоспособността на всички триещи с една в друга части може да се осигури само чрез наличието на маслен филм.
2. Охлаждане. Основната роля в случая с обикновения автомобилен двигател играе системата за охлаждане. Но доста голяма част от топлината се отвежда и от моторното масло.
3. Уплътняване. При наличието на масло в каналите на буталата има уплътняване, а съотвтено и по-добра компресия.
4. Миещо свойство и отвеждането на мръсотия. При изгарянето на горивото се образуват редица съединения, замърсяващи както детайлите на двигателя, така и самото моторно масло. Маслото измива вътрешните повърхности на двигателя и обира и продуктите от триенето между търкащите се части. След това пренася тези мръсотии във филтъра.
5. Защита от корозия. Наличието на сяра в горивото води до образуването на серни съединения, които може да доведат до корозия. За тяхното неутрализиране моторното масло има доста високо алкално число.
Кондензацията вътре в двигателя също може да предизвика корозия на черните метали, а сред задачите на маслото влиза и предотвратяването на това явление.
Слънчогледовото олио, колкото и да ви е странно, е способно да изпълнява всичките тези функции, макар и не толкова добре, колкото моторното масло. Особено в качеството на малка добавка.
По какво моторното масло се отличава от олиото?
Моторното масло в двигателя на обикновения автомобил може да се нагрява до 130 градуса по Целзий. Какво ще стане с олиото при тази температура? Всичко ще стане в дим и ще има много силен мирис на препечени семки?
Не.
Нормите на хранителновкусовата промишленост сочат, че температурата на димене, а това е важен параметър при пърженето, на олиото достига 227 градуса по Целзий.
При нагряване олиото видимо губи своя вискозитет, но реално да дими и да загаря то започва на силно прегрети повърхности.
Медиците съветват това никога да не се допуска, защото в това олио ще се образуват канцерогени - токсични вещества, които се натрупват в организма на човека.
Основната опасност се крие в това, че олиото активно си взаимодейства с кислорода във въздуха и сравнително бързо се окислява.
Вискозитетът на олиото се колебае в широк диапазон в зависимост от това, рафинирано ли е то, или не, а също и заради производителя.
Но във всеки случай вискозитетът не е достатъчен за двигателя. Все пак в растителното масло, за разлика от моторното, не се добавят сгъстяващи добавки.
Какво ще стане, ако в двигателя се налее олио?
Съдейки по експериментите в интернет, двигателите, напълнени изцяло с олио, преминават между 20 и 2000 километра. При което, в първия случай двигателят се повреди, а в последния спирането бе планирано.
Когато експериментите са били правени с грохнали двигатели, за които на никой не му е жал, те са излизали извън строя доста бързо.
Но ако моторът, дори и на Жугула, е в добро техническо състояние, то и пробегът се оказва по-голям, като дори не се наблюдава повишаване на горенето на масло.
Естествено, тези опити не могат да бъдат определени като научни, а и режимът на движение е бил доста мек.
Обърнете внимание, че дори и при съвременният двигател някои неизправности могат да доведат до силно нагряване на маслото и падането на нивото му. Също така, трябва да се отбележи, че има и фалшиви масла, които с нищо не са по-добри от олиото.
Очевидно е,че смисъл в пълното зареждане с олио на двигателя няма. Дори и да искате да закарате старата ладичка на дядо си до пункта за изкупуване на метали.
Но какво ще стане, ако само долеем олио в двигателя?
Ако попаднете в ситуацията, описана по-горе, тоест сте открили, че нивото на маслото е под критичния минимум, а няма кой да ви помогне със свежо масло, то може да долеете в двигателя литър-литър и половина олио, за да стигнете на собствен ход до мястото на ремонта, но само карайки много спокойно.
След пристигането сменете маслото с нормално моторно, непременно със сериозна промивка.
Също така ще има доста голям смисъл следващата ви смяна на масло да е доста по-рано от обикновеното.
Колкото и да е странно маслото в по-новите двигатели се доближава до вискозитета на олиото (0W-16; 0W-20).
И все пак много горещо ви препоръчваме да не си правите експерименти с двигателя на вашата кола. Използвайте само моторното масло, посочено в инструкциите на вашата кола, и ако няма откъде да си долеете, по-добре се предвижете с такси или на автостоп до мястото, откъдето може да си купите масло.
Може да се окажа, че това няма да е никак евтино, но затова пък е доста по-безопасно.