Шофирането по магистрала или скоростен път се отличава от управляването на кола в градски условия не само по скоростта и липсата на светофари, но и по това, което заобикаля пътя. Опитните шофьори знаят, че особено внимателно трябва да се следи за това, какво се случва покрай канавката.
Разбира се, и в града шофьорът е длъжен да си върти главата на 360 градуса. Но, уви, при интензивността на сегашния трафик, изобилието на знаци и информационното "замърсяване" да се вижда всичко без изключение не става - колкото и да се се стремим да контролиране случващото се около колата и да предвидим действията на другите участници в движението.
Трябва да се напомни, че авариите по извънградските пътища са с десетки проценти повече, отколкото в града, и последствията, обичайно, са доста по сериозни - на първо място заради по-високата скорост. Но и самите причини за авариите са други ...
На съвременните магистрали винаги ти се иска да понатиснеш още малко педала. Но трябва ли да се подаваме на този импулс.
Извън града, с оглед на това, че скоростта на движение е по-голяма, вие трябва да следите и анализирате обстановката не само на пътя, но и около него. Да гледате както към канавката от вашата страна, така и към тази на лявата лента. Причината е очевидна: в селска местност на пътя често излизат крави или коне, а заради гъстата гора във всеки един момент може да изскочи и някакво друго животно. Сблъсъкът с такова, да не дава Господ да е голямо, може да се окаже смъртоносен - на първо място за шофьора и пътника до него.
Впрочем, и от малките животни стават големи бели. Така, че не трябва да се отпускате, дори ако горският масив е ограден с някаква преграда.
На извънградския път шофьорите трябва да се притесняват не само от четириногите.Пешеходците често забравят за опасността и притичват (или преминават с колело) през пътя на най-неподходящите места. Особено внимание трябва да предизвикат старците и децата. Първите, защото са твърде пъргави, а вторите - бавни. Има и друга категория - хората в състояние на алкохолно опиянение. В селските местности, уви, такива по пътя има доста много. Освен това, през тъмната част на деня. Да се ходи до магазина по пътя пиян е по-лесно, отколкото да се спъваш по разбития тротоар или в крайпътните храсталаци.
Всъщност, да се гледа към канавката през нощта е още по-полезно, първо "раздвижват се" очните мускули, очите се изморяват по-бавно, а второ, на пътищата с много завои по дърветата се отразяват фаровете на колите в насрещното, което може да ви подготви от рано да превключите от дълги на къси светлини. Плюс това вие навреме ще забележите паднало или прегънато дърво.
В полето основната причина да се гледа към канавката (тоест да се анализира обстановката около пътя) е селскостопанската техника. Не само в киното, но и в живота някои селски тарикати - трактористи и шофьори на камиони, да изскочат от полето или от второстепенен път, отнемайки предимството на движещата се главния път кола. Така те преминават и през нерегулираните кръстовища - на таран.
Постарайте се да анализирате не само обектите покрай канавката, а и самата канавка - дали ще е възможно да скочите с колата в нея, ако изникне извънредна ситуация. Това може да се наложи, ако пътят няма разделителна бариера, а шофьорът в насрещното предприема неправилно изпреварване. Помнете, че челният удар е най-страшен.
И накрая още една причина да гледате към двете канавки - камерите за нарушители. В градовете те висят на конзоли, а извън тях те са поставяни навсякъде на триножници, където трябва и не трябва.