Изброяваме важните моменти, които трябва да се вземат предвид при смяна на гуми през пролетта. Дори професионалните монтьори на гуми могат да допуснат грешки. Експертните съвети ще ви помогнат да избегнете проблемите.
1. Не отлагайте смяната на гуми
През пролетта собствениците на автомобили не бързат да сменят гумите. За разлика от есента, когато падне първият сняг, всички шофьори се втурват към магазините за гуми, но през пролетта няма опашки. Колата се държи нормално на пътя и имаш чувството, че все още можеш да караш със зимни гуми.
Има обаче основателни причини да побързате със замяната.
Протекторът на зимните гуми е изработен от мека каучукова смес. Благодарение на това те не се втвърдяват на студа. По същата причина обаче гумите се износват по-бързо при топло време. Освен това гумите с шипове губят шиповете си, тъй като поради омекването на каучуковата смес не могат да се задържат в местата си.
Увеличаването на средната скорост на шофиране също ускорява износването на гумите. Зимата всички карат по-внимателно. Но щом времето се подобри, скоростите се увеличават. В резултат на това до следващия сезон протекторът на гумата може да се износи до минимална дълбочина от 4 mm или дори повече.
Закъснелите със смяната на гумите рискуват да се сблъскат с автомобил, чийто водач вече е сменил гумите с летни. С настъпването на по-топло време спирачните свойства на зимните гуми са значително по-лоши дори от тези на бюджетните летни модели. И ще бъде много неприятно, когато спирачният път се окаже малко по-дълъг, отколкото трябва. Също така не забравяйте, че зимните гуми реагират много по-зле на внезапни маневри.
2. Анализирайте състоянието на гумите
Както вече споменахме, през лятото скоростта на автомобила е по-висока, отколкото през зимата, така че е важно внимателно да следите състоянието на колелата. Ако гумите са свалени от джантите, трябва да ги проверите за скрити дефекти, ожулвания и остри предмети, стърчащи от вътрешната повърхност, които може да не се виждат отвън. Когато проверявате външната страна на гумите, преценете дълбочината на протектора, за да видите дали е достатъчна за още един сезон.
Проверете за дълбоки порязвания и, най-опасното, за открити метални въжета. Ако металните нишки станат видими, гумата трябва да се смени. Също така отстранете малки камъчета и парчета стъкло от каналите на протектора, които нарязват гумата чак до корда, което води до навлизане на влага вътре.
3. Кои гуми да сложиш напред и кои обратно?
След като проверите състоянието на гумите, трябва да определите кои гуми да монтирате на предната ос и кои на задната ос. Препоръчва се поставянето на гуми с по-високо качество отпред.
Причината е, че не всеки водач може да се справи със спукване на предно колело при висока скорост. Освен това само малка част от шофьорите достигат тези скорости, при които се изисква максимална стабилност на задния мост.
Затова си струва да поставите по-добри гуми, които не са ремонтирани, без прорези и с добра дълбочина на протектора.
Ако са закупени две нови гуми, също е по-добре да ги монтирате на предната ос. И е добре да ги оставите отпред за няколко сезона, така че износването на протектора на предните и задните колела да се изравни.
4. Не позволявайте на гумаджията да повдига колата за средата на праговете
Понякога магазините за гуми повдигат кола, като поставят крик в централната част на прага, за да повдигнат две колела от земята едновременно. Ако колата ви вече не е нова и има следи от корозия по праговете, този метод на повдигане е опасен. Предупредете специалист, за да избегнете задръстване на прага.
5. Не забравяйте за визуалната проверка
Смяната на гуми е добра причина да проверите техническото състояние на вашия автомобил. Когато колелата са свалени, можете да проверите повечето компоненти и части на окачването, кормилното управление, спирачната система и задвижванията.
Внимателно огледайте всичко сами или помолете гумаджия да направи това срещу допълнително заплащане. Като се има предвид състоянието на нашите пътища, окачването и кормилното управление винаги изискват внимание. По този начин можете да се уверите, че спирачните накладки са в ред, че няма следи от корозия по елементите на каросерията и дали калниците и калниците са здраво закрепени.
Дори течовете на двигателно масло или други технически течности се забелязват по-лесно, когато колелата са свалени. Ще бъде по-удобно да инспектирате долната част не само на двигателя, но и на скоростната кутия.
6. Развивайте „секретните“ болтове само при надеждни специалисти
Ако ключът за „секретните“ болтове е изгубен, тогава е по-добре да се свържете с надежден сервиз, за да премахнете колелата. Магазин за гуми може да има трудности при премахването на особено упоритите защитни болтове. Тази операция може дори да изисква заваръчна машина. Съществува риск от повреда на скъпи лети джанти.
Но това не са всички проблеми със „секретните“ болтове. При демонтиране и монтиране на колела секретните болтове се разхлабват първо и се затягат последни. И е по-добре да направите това с помощта на динамометричен ключ. Ако забележите, че се опитват да ги развиват с пневматичен ударен ключ, по-добре е да откажете услугите на тази услуга за гуми: ако техникът счупи кодовия елемент, проблемите не могат да бъдат избегнати.
7. Ако колелата са монтирани набързо
Преди да монтирате колелата, е необходимо да почистите контактните повърхности на диска и главината от мръсотия. Дори малки частици мръсотия могат да причинят разклащане на колелото, което да доведе до разхлабване на крепежните елементи. Добро решение е да нанесете медна грес върху главината.
Болтовете на колелата трябва да се затегнат на ръка, за да се избегне повреда на резбите. Можете да ги затегнете с всякакъв инструмент - от стандартен гаечен ключ до пневматичен или електрически ударен гайковерт. Въпреки това е препоръчително да използвате динамометричен ключ за окончателното затягане.
8. Кога можете да пропуснете балансирането на колелата
Ако имате един комплект джанти и два комплекта гуми, то след всяка смяна на гуми колелата трябва да се балансират. Въпреки това, ако имате два пълни комплекта колела, можете да спестите много пари. Ако миналия сезон колелата не са демонстрирали дисбаланс: всички тежести са на мястото си и гумата не е деформирана, тогава можете да направите без балансиране.
Ако след смяната на колелата не усетите забележимо биене, значи сте спестили пари за балансиране. В други случаи е по-добре да балансирате колелата.
Полезен съвет - как да спестите пари за монтаж на гуми
Ако имате един комплект колела и два комплекта гуми, тогава за да спестите пари се препоръчва да закупите допълнителен комплект евтини джанти (възможно стоманени). Можете да монтирате зимни гуми върху тях и да карате на лети джанти през лятото. Това ще намали разходите за сезонна смяна на гуми, както и ще удължи живота на гумата, която няма да бъде подложена на допълнително износване при сваляне и поставяне на джантите.