През 1981 г. Mercedes-Benz представя прототипа Auto 2000, който съчетава комфорта на луксозен автомобил с нисък разход на гориво. Тази странна кола се превръща в тестова площадка за технологии, които сега се намират в повечето автомобили от всички марки.
Източник: Mercedes-Benz
Днес всички или почти всички купуват кросоувъри, но екологичните изисквания принуждават хората да преминат към електрически автомобили, за които такава каросерия е противопоказана. Тя изпитва силно съпротивление от насрещния въздушен поток, което я принуждава да консумира повече енергия и гориво, намалявайки пробега. Затова инженерите трябва да търсят решения за създаване на големи автомобили с отлична аеродинамика, които биха пестили енергия и гориво.
Източник: Mercedes-Benz
Но този въпрос беше разгледан още през 70-те години на миналия век, след петролната криза от 1973 г. По онова време западногерманското правителство отпусна субсидии за разработването на икономични автомобили – програмата Auto 2000.
Съдейки по малкото оцелели данни, изискванията на правителството бяха следните: превозното средство трябва да има поне четири места и да може да превозва най-малко 400 кг товар, като същевременно консумира до 9,5 литра гориво на 100 км (с тегло от 1250 до 1700 кг) или до 11 литра на 100 км (с тегло от 1701 до 2,150 кг).
Подобно на Volkswagen и Audi, Mercedes-Benz участва в него. Неговият прототип Auto 2000, представен на автомобилното изложение във Франкфурт през 1981 г., даде на автомобилната индустрия много, изключително много.
Източник: Mercedes-Benz
За да постигне тази цел, Mercedes-Benz работи върху аеродинамиката. Това обяснява нетипичния силует на автомобила: Mercedes-Benz Auto 2000 е по-дълъг от S-класата, а купето му е нещо средно между седан и комби.
Благодарение на ниския просвет колата имаше коефициент на съпротивление от 0,28, което днес не би изненадало никого. Но тогава това бе невероятна цифра.
Между другото, днес коефициентът на съпротивление например на Mercedes-Benz CLA е 0,21. До ден днешен много автомобили имат издължен силует, за да се намали съпротивлението на въздуха.
Източник: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz тества три двигателя в Auto 2000, всички съчетани с четиристепенна автоматична скоростна кутия. Единият от тях беше 3,8-литров V8 бензинов двигател с мощност само 150 к.с., но с функция за дезактивиране на редица цилиндри при ниски натоварвания (тази технология е широко разпространена и днес).
Вторият двигател е 3,3-литров шестцилиндров дизел с двойно турбокомпресор, който изразходва само 7,5 литра на 100 км при поддържане на постоянна скорост от 120 км/ч.
Източник: Mercedes-Benz
Третият двигател беше газотурбинен двигател. Тоест Mercedes-Benz беше един от малкото производители, които експериментираха с този тип двигатели. Но за резултатите не се знае почти нищо.
Mercedes-Benz Auto 2000 също имаше цифров инструментален панел.
Източник: Mercedes-Benz
Днес Auto 2000 е изложен в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт.
Подобно на други производители, Mercedes-Benz продължи изследванията си за намаляване на разхода на гориво на своите автомобили, пускайки няколко интересни прототипа, последният от които е 2022 Vision EQXX.