"Форд Т" - няколко неизвестни факта за първия народен автомобил в света

  • 02.12.2019 10:12 /
  • 8341 /
  • 0
"Форд Т" - няколко неизвестни факта за първия народен автомобил в света

Повечето наши съвременници смятат, че първият народен автомобил е "Фолксваген Костенурка" на Фердинанд Порше.

И малцина са чували, че първият достъпен за обикновения човек автомобил е бил създаден от Хенри Форд през 1908 година. Той е струвал 850 долара, а към 1925 година "Форд модел Т" вече се е продавал само за 300 долара. 

Не лукс, а средство за придвижване 

До появата му на пазара автомобил са могли да си позволят само богатите. И тогава Форд заявил, че компанията му ще направи автомобил, който да е достъпен за обикновения американец. 

При това Хенри е бил човек на действието. 

Казал и за кратко време направил. За да спази обещанието си, той е трябвало да усъвършенства поточната линия Олдс. Форд добавил към нея ленти, които премествали сглобяваните коли из завода. 

Икономията на време била потресаваща: вместо за 12.5 часа за сглобяването на колата се изисквало не повече от три. 

Рязко била намалена себестойността, евтините автомобили на Форд нахлули на пазара. 

Легендарният актьор Морган Фрийман в младостта си е бил 

Гориво: бензин или етанол? 

Има слухове, че първоначално "Форд Т" е работил на етанол, А след това е бил преработен за работа с бензин след въвеждането на сугия режим в САЩ. Някои конспиролози твърдят, че инициаторът на сухия режим е станал петролният магнат Джон Рокфелер само за да може "Форд Т" да заработи на бензин. 

Той се е надявал така да увеличи своите доходи. Тези твърдения не съответстват на действителността. 

Форд действително е експериментирал с горивата, но това е било в периода 1916-1925 година.

"Форд Т" винаги е бил оборудван с бензинов двигател. 

Универсалност 

"Модел Т" е бил с толкова примитивна конструкция, че всеки майстор би могъл да го използва не само за придвижване.

Автомобилът е бил преработван в трактор, снегоход, мелница, резачка на дърва и други механизми. 

Малко по-късно се появяват бизнес проекти, предлагащи готови комплекти с резервни части за модификация на автомобила в други механизирани устройства. 

 

В историята на "Форд Т" е регистриран много интересен факт: един свещеник превърнал "Форд Т" в мобилна черква. 

Редица железопътни компании от автомобила са създавали първообраза на мотрисите, които са били използвани за оглед на линиите и бърз превоз на стрелочници за настройка на стрелките между големите железопътни възли. 

 

Двигателите от тези коли са били монтирани на лодки, използвани са били за помпи. 

Като цяло, Хенри Форд е бил създал уникален конструктор за възрастни момчета. 

Форд смятал своя модел "Т" за "златното дъно" и не планирал да пуска нищо ново. 

Но една от модификациите, направена от незнаен народен майстор, толкова се харесала на Форд, че той в крайна сметка променил своите планове. 

Моделът "ТТ" 

Форд забелязал, че някои фермери махат задните седалки и слагат на тяхно място дървени дъски, за да може там да превозват своите селскостопански товари. 

Така Форд пуска товарна модификация на своя автомобил, като я нарича "Форд модел ТТ". 

Този автомобил се отличавал от базовата лека кола с по-тежка рама и товарна каросерия. 

Първият модел на камиона 

ТТ постъпва в продажба на 27 юли 1917 година. До края на годината са били продадени 209 автомобила. 

През 1927 година излиза новият модел на камиона АА. През 1848 година на пазара излиза серията  F.

Управление на автомобила 

Управлението на "Форд" модел Т е било доста сложна работа. За съвременния човек може да изглежда доста странно, но в началото на XX век това си е било в реда на нещата. 

Датчици колата не е имала. Колата не е имала нищо. Нямало е прибори за нивото на бензина, водата, маслото. Всичко се е проверявало ръчно. 

Двигателят се палел също по различен начин. Стартерът се е появил в този модел едва през 1919 година. 

На шофьора по време на движение му се е налагало ръчно да контролира дросела и възпламеняването на свещите. 

Спирачките са били управлявани от педал, който се е намирал в дясно. Скоростите са се превключвали с помощта на два педала, разположени в ляво. 

С единия педал се е включвала първа скорост, втората скорост и неутралната, а с втория - задната скорост. 

"Тенекиената Лизи"

Народът наричал автомобила с прякорите "таратайка", "скачаща Лена" и редица други. Но най-разпространеният след 1922 година се оказал "Тенекиената Лизи". 

В онази година едно от състезанията било спечелено от Ноел Булок с модела "Форд Т", който той ласкаво наричал "Баба Лиз". 

Колата наистина била стара. Тогава някой от феновете я нарекъл "тенекиената Лизи" и я сравнил с консервна кутия. 

Но тенекиената Лизи побеждавала един след друг по-новите автомобили на различните производители. 

В репортажа за състезанието журналистите гръмогласно нарекли колата "тенекиената Лизи" и така този прякор станал нарицателен за автомобила. 

Модификацията на полската армия Ford FT-B

Най-интересният факт в историята на "народния автомобил на Форд" е модификацията на модел Т, направен през юни 1920 година в Полша. 

Автор на идеята бил Тадеуш Тански, който си сътрудничел с полското министерство на отбраната. 

През 1920 години коалиционните сили на поляците и украинските националисти воювали с Червената армия. По онова време на практика цяла Украйна била превзета от настъпващите болшевици, а Полша се бояла от нахлуването им на своя територия. 

Танковете "Рено FT" не могли да се противопоставят на атаките на червената кавалерия, било е необходимо нещо по-мобилно.

Поляците покрили шасито на модел Т със стоманена броня и монтирали на колата картечница. 

"Форд FT-B" в крайна сметка се оказал малък и бърз, екипажът му се е състоял от двама души: шофьор и картечар. 

Танкът обаче бил крайно неудобен, картечарът не е могъл дори да се изправи. 

Тадеуш не се замислил да предвиди специално кресло за него или да направи кабината по-висока. 

Трябва да се отбележи, че за всичките години на производство на модел "Т" Форд не му е направил нито една реклама. 

Автомобилът е бил толкова успешен за времето си, с отлично съотношение между цена и качество, че въобще не е имал нужда от каквато и да е реклама. 

Колата е доминирала на пазара в течение на много години, без да има нито един конкурент. 

Форд почива на стари лаври

Пазарът обаче такова нещо не прощава. Съперниците от General Motors и Chevrolet активно започнали да налагат своите автомобили. Форд с времето изгубил пазарните си позиции на лидер. Въпросните той успява да възстанови едва към 1957 година.  

КОМЕНТИРАЙ