В наши дни глобите за превишена скорост са доста разпространен феномен. Но знае ли някой, че първата глоба за превишена скорост е наложена през 1896 година? Като най-удивителното е това, че към онзи момент скоростомерите дори не са съществувал, нито пък някакви други прибори, позволяващи измерване на скоростта на автомобила.
Затова остава неизвестно как именно полицаите са определили факта на нарушението на правилата за движение по пътищата.
Налагането на глобата обаче става преломен момент, подтикнал инженерите към създаването на скоростомера, който става едно от най-великите изобретения на 20-ти век.
Няколко думи за нарушителя
Първата в света глоба за превишаване на скоростта е наложена на 28 януари 1896 година. В онзи ден Уолтър Арнолд се е носил със своя автомобил из града Падок Ууд, в графство Кент.
Полицаите са го преследвали 8 километра, докато мъжът не бил спрян от велосипедист.
Транспортното средство се движело с 12 километра в час, а повод за спирането станала липсата на необходимия ескорт. И действително, тогава това се е смятало за нарушение, но да се вини Арнолд в това не трябва, защото скоростомерите все още не съществували, затова и той въобще не е подозирал, че е надвишил допустимата граница.
Делото било предадено на съда, който накарал нарушителя да плати глоба в размер на един шилинг, а по онова време това не са били малко пари.
Великото изобретение на XX век
Първият скоростомер е бил поставен в автомобил през 1901 година. Неговият изобретател е инженерът Алън Уорнър, работил в компанията Warner Electric.
Тогава вече е съществувал прибор с името cut-meter, който се е използвал за измерването на скоростта на въртенето на пилата в промишлените стругове. Алън взел устройството и го модернизирал малко, като го приспособил за употреба в автомобилите.
В основата на принципа на работата лежал вихровия ток, създаван от магнита, благодарение на който се е измервала скоростта на въртене на колелата, а резултатът е бил извеждан на аналогов циферблат.
По-нататъшна модернизация
Първият скоростомер е бил доста примитивен. Работата по усъвършенстването му продължила над 70 години, а съвременните му аналози се появяват едва през 1980 година.
Трябва да се отбележи, че през 1976 автомобилният концерн Aston Martin пуска модела Lagonda, в който е монтирана първата версия на дигиталния скоростомер.
Тя обаче е била доста несъвършена и е имала доста проблеми, затова се е оказала нежизнеспособна.
Основната причина е, че приборът не е имал директна механична връзка с трансмисията или колелата.
Ето така обикновена случайност накарала инженерите да изобретят скоростомера.
Затова ние трябва да благодарим на Арнолд, че на 28 януари 1896 година е превишил скоростта. Ако не беше той, можеше скоростомерът никога да не бъде изобретен.