Музеят на техниката "В. Задорожний" наскоро показа мотоциклет, който е имаш шанса да си спечели световно признание. "ИЖ-Марафон-560" е япосйко-съветски хибрид. Той е би могъл да направи "Ижмаш" конкурентно предприятие, което да произвежда съвременна продукция.
В конструкцията на модела са били използвани доста чуждестранни части, включително и мотор на "Ямаха".
Било е предвидено на по-късен етап всичките детайли, които са се произвеждали в Япония, да бъдат предислоцирани в Ижевкс и моторът да стане изцяло руски.
Историята на създаването
Започвайки от 1984 година в резултат на редица преговори и срещи е било взето решение за закупуването от японската компания "Ямаха" на лиценз за производството на мотора модел XT-550, с амортисьорна вилка, дискови спирачки на предното колело и лети джанти.
Заедно с технологичната и конструкторската документация е било закупено и оборудването за изливането заготовки от алуминиева сплав и механично оборудване от 2 типа: универсално (многофункционални стругове с програмиране) и специално (за обработка на главите на цилиндрите на мотора и картерите, амортисьорната вилка и летите джанти).
Цялата документация е била получена, конструкторската документация е била преработена с шифъра ИЖ 7.109.
Оборудването е било монтирано в металургичния комплекс "Ижмаш". С употребата на детайли по лиценз е бил проектиран мотоциклетът ИЖ-7.109 "Орион" в качеството му на базова версия и модер с различни предназначения.
Технически характеристики
"ИЖ-Марафон" по класификацията на "Ижмаш" е модел на спортен мотоциклет от клас 500 кубични сантиметра.
Двигателят е четиритактов едноцилиндрен с обем 558 кубични сантиметра. Системата за обтягане на веригата на разпределителния вал е автоматична. Балансиращ вал e намаляваl вибрациите, които се предават на рамата на мотоциклета. Генераторът - на постоянни магнити с мощност 200 вата, има безконтактна система за запалване и система за автоматично изпреварване на запалването, работил е в маслена баня.
Старта на мотора и движението са били възможни дори при изцяло разреден акумулатор. Охлаждането е въздушно-маслено. Моторът е имал двукамерен карбуратор Yamaha или К-65 и въздушен филтър от хартия.
Стартовата система е била кик стартер с автоматичен декомпресор, изключващ травми по време на паленето. Скоростната кутия е била петстепенна в общ корпус с мотора. Съединителят е бил с демпфер. Задвижването е било с верига. Колелата са били със спици и с различни размери, предното е било 53 сантиметра, задното - 45.
Спирачна система - барабанна с механично задействане.
Съдбата на модела
В края на 80-те години на миналия век предприятието е успяло изцяло да усвои производството на всичките части, но разпадът на СССР и последвалата икономическа криза не са позволили на мотоциклета да излезе на пазара.